Lurttinen ei osaa koodata. Sen verran vain, mitä omiin yksinkertaisiin tarpeisiin tarvitsee, mutta osaa seurata koodia, kun ajatuksen kanssa lukee.

Mun ammattitaito ja osaaminen löytyy tuolta graafiselta alalta kirjapainojen maailmasta, jossa päivästä toiseen teen vähän kaikkea käyntikorteista kirjoihin.

Painokone (offset ja digi...) ja sen ongelmat on tutumpia, kuin tietokoneet.
Mutta "omistautuminen" hommaan, tarkoitan lähinnä sitä, että teen jotain työtä elääkseni. Raha ei kasva puissa, vaan se pitää tienata.
Maksaako sitten 20€ vuosi vai 2K€ vuosi siitä sivutilasta foorumia varten pistää jo miettimään.
20€ on aika vähän, ostin just korin kaljaa ja se maksoi enemmän, mutta yli 100€ vuosi palvelut pistävät jo miettimään kannattaako? Olisiko palvelulle käyttäjiä? Olisiko mun sivusto jollain tavalla erilainen, kuin muut netissä olevat?
Jos saan jotain ilmaiseksi, se on helppo ottaa. Tarvitsi sitä tai ei. Otetaan nyt tuolta tuokin, vaikka en ehkä tarvitse.
Siitä pääsee helposti eroon, kun heittää roskiin.
Tuossa esimerkissä, olikohan tuo noin kuukauden pystyssä. Siinä ajassa olisi pitänyt saada paljon käyttäjiä ja aktiivinen foorumi. Todellisuus on, että foorumia perustaessa ei kannata ensimmäiseen vuoteen odotella mitään ihmeellistä.

(ellei sitten ala esimerkiksi mainostamaan)
Riippuu tietty foorumista ja kuinka sille on valmiina jo tilausta. Jos sulla on esimerkiksi kymmenen kaveria saman harrastuksen perässä, foorumia perustaessa sulla on jo kymmenen varmaa käyttäjää luomassa sisältöä.
Nettisivujen tekohan ei ole vaikeaa nykyään. On front pagea ja dreamwaeveria, joilla homma käy kuin leikki. Netscapessakin taitaa vielä tänäänkin olla se editori sivujen tekoa varten?
Mutta, omistautuminen on omasta mielestäni suoraan verrannollinen siihen kuinka paljon sen saavuttamiseksi on nähty vaivaa.
Eihän tämä alue tyrmää noiden palveluiden käyttäjiä?
Ongelma tuen näkökulmasta on se, että tuollaisten palveluiden käyttäjät eivät välttämättä pääse tekemään samoja, kuin he joilla on suora pääsy foorumin tiedostoihin tai palvelimen asetuksiin.
Esimerkiksi; "kuinka asennan tyylin?"
Jos sulla on FTP-yhteys foorumin tiedostoihin vastaus olisi kutakuinkin;
"Siirrä tyylin tiedostot /styles/ hakemistoon ja asenna tyyli ylläpidosta. Muista pitää hakemistorakenne oikein"
Mutta ilmaispalvelussa vastaus on; "Ota yhtyttä palveluntarjoajaasi ja kysy josko laittaisivat"
Tuo on oikeastikin turhauttavaa.

Tietää kyllä miten homma pitäis tehdä, mutta palveluntarjoajasta riippuvista rajoituksista sitä ei välttämättä voi toteuttaa.
Se rajoittaa vapautta käyttää koko softaa, jonka itse näkisin taipuvan omistajansa tahdon mukaan, kuin palveluntarjoajan tahdon mukaan.
Yksi syy miksi phpBB on niin suosittu on juuri siinä, että näitä ilmaispalveluja on olemassa. Ne on levittäneet sanaa phpBB:stä niin hyvässä, kuin pahassa.
Toinen on "Fantastico" ja muut palvelut, joita webbihotelleissa mainostetaan "helpoiksi"
Mikäpä olisi helpompaa, kuin asentaa phpBB vain parilla klikkauksella domainin hallintapaneelista? Ei tarvitse tietää mitään tietokannoista tai muista. Klikkaus vaan ja foorumi on olemassa.
Viimeksi ennen joulua ihmettelin yhtä phpBB2 foorumia, joka oli murrettu käyttäen vanhaa haavoittuvuutta.
Tietokanta kyllä näytti, että uutta pitäisi olla, mutta asennuksen jäljiltä olikin joukko sekalaisia tiedostoja, jotka olivat useammasta phpBB versiosta.

Niin vanhoista, kuin uudemmista.
Nää kaikki luo phpBB:lle mainetta niin hyvässä, kuin pahassa.
DOSsin aikana oli hienoa säädellä koneista jumppereilla keskeytyksiä ja ihmetellä miksi ei toiminut. Mulla taisi silloin aikanaan olla melkein koko 64K muistiakin vapaana, kun autoexec.battia ja config.syssiä aikani sorvailin.

(aptiva, 486 DX2 50Mhz 4 megan muistilla. Aptivan/IBM:n omat roinat lähti koneesta poistoon aina uudelleen asennuksen yhteydessä)
Kuusnepat ja Amigat sitä ennen ne vasta värkkejä oli ja pitkälle 90 luvulle aiheutti ihmetystä, että miten noin tehoton kone vetää samaa ongelmitta missä tehokkaammat PC:t oli kyykyssä.
Nykyään mun koneet on itse kasattuja ja tilauksessa Aspire One miniläppäri Linpuksella.
Se halpa versio siis. Siihen on tosin hommattu jo giganen SO-DIMM pientä muistipäivitystä varten ja nlitellä pienentelin todella vanhan version (tässä versiossa ei ole edes SP1 vielä mukana, mutta slipstreamasin SP3 mukaan) Windows Xp:stä odottamaan asennusta.

En vaan saa "poltettua" tuota imagea USB tikulle asennusta varten, joten taidan tehdä vanhanaikaiset ja ottaa vanhan CD aseman ja muutaman kaapelin + virittää ne Aspiren USB porttiin IDE-USB adapterilla.
Takuuhan tuossa muistipäivityksessä raukeaa, kun netistä löytyvät ohjeet käskee purkaa koko koneen atomeiksi.