Foorumin siirto

phpBB3 ongelmia. Neuvoja ja ohjeita kuinka korjata.
MOD kysymykset, niiden asennukset ja omien muokkausten ongelmat alempana olevalle MOD alueelle.
Tunturisusi
MODaaja
MODaaja
Viestit:94
Liittynyt:04 Maalis 2008, 08:30
Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » 10 Elo 2012, 07:41

Jos tämä on väärässä paikassa, niin ehkä ketjun siirto.

Mutta kysymys:

Yritän siirtää foorumia webhotellista virtuaalipalvelimelle.

1) PHPMyAdminilla tämä siirto kilpistyy siihen, että tiedosto (olen tehnyt tällä samalla työkalulla vanhasta foorumista paketin foorumi.sql, joka on omalla tietokoneellani) on liian suuri. Säädin suuremmaksi noita siirtorajoja tiedostoon php.ini - laitoin sinne peräti 300Mt, kun tiedoston koko on 180 Mt, mutta ei onnistu.
Ehkä jotkin asetukset jossakin ovat pielessä, en voi tietää.

2) Yritänpä siirtoa komentorivein, siirtovälineenä Putty.

Olen siirtänyt WinSCP:llä virtuaalipalvelimeni juureen tietokoneeltani saman tiedoston foorumi.sql. Ja kirjoitan komennoksi:

mysql -u tunnus -p salasana database < foorumi.sql

Tässä komennossa ihan itse keksimääni on tuo database, jonka kautta foorumin pitäisi alkaa näkymään virtuaalipalvelimella (tämänhän pitäisi siirtyä uuden palvelimeni tietokantaan). Mitähän siihen pitäisi kirjoittaa - tai mikä olisi parempi ja oikea komento? Joka tapauksessa, ei onnistu näinkään.
Onko komentorivi kirjoitettu oikein vaiko väärin?

Kiitos!

PS. Pitäisikö uudelle palvelimelleni ensiksi perustaa foorumi? Miten, millä komennolla se tapahtuu? Ja ilmeisesti silloin tämä foorumi.sql-tiedosto liitettäisiin tuohon uuteen foorumiin?

Tunturisusi
MODaaja
MODaaja
Viestit:94
Liittynyt:04 Maalis 2008, 08:30

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » 10 Elo 2012, 11:11

Viisastuin jo sen verran, että mitään tablea tms tietokantaa ei tarvitse tehdä, vaan tuo siirrettävä tietokanta luo sen itse. Jatkan yrittämistä.

Tunturisusi
MODaaja
MODaaja
Viestit:94
Liittynyt:04 Maalis 2008, 08:30

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » 11 Elo 2012, 20:52

Ehkäpä ei tämä kysymykseni sitten oikein sopinut palstalle, koska tämähän on tuota Linux-kieltä ;)

Kaikki kilpistyy Puttyssä siihen, että rivillä 1 on Syntax error mySQL:ssä. En usko, että kukaan maailmassa voisi tietää, mitä tuo tarkoittaa, luettuani netistä sadoittain erilaisia selityksiä. Tässä näytetään kehitetyn kieli ja toimintamalli, jota kukaan ei oikein hallitse. Siellä oli jopa sellaisia selityksiä, että lähes impossible ratkaista.

Avatar
Herra Siili
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:41
Liittynyt:06 Touko 2010, 22:45

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Herra Siili » 11 Elo 2012, 22:44

Jos siis laitoit PuTTYYn tuon "mysql -u tunnus -p salasana database < foorumi.sql" niin kannattaa tarkistaa mitä foorumi.sql:n ensimmäinen rivi sisältää.

Tunturisusi
MODaaja
MODaaja
Viestit:94
Liittynyt:04 Maalis 2008, 08:30

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » 12 Elo 2012, 21:19

Sanotko, mistä voin nähdä ja tarkistaa tuon:

ensimmäisen rivin?

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 13 Elo 2012, 11:32

Ensimmäinen rivi on siinä tiedostossa jota yrität tietokantaan palauttaa. Tuossa komennossa jonka annoit, tiedoston nimi on foorumi.sql
Mikä oli virheilmoitus?

Ensiksi pitää luoda tietokanta ja vasta sen jälkeen voit palauttaa tuon varmuuskopion sisältävän tiedoston.
Siinä tiedostossa on taulut, jotka phpBB tarvitsee toimiakseen.

Näitä tietoja ei keksitä itse. Ne pitää luoda ensimmäisenä.
Foorumia ei myöskään asenneta jollain tietyllä komennolla. (Ellei sitten satu olemaan joku aptitude install phpbb olemassa jossain repossa. Debillä on ainakin joskus ollut kakkonen)

Periaatteessa foorumin asennus hoituu komentorivin ja selaimen yhteistoiminnalla.
Eka pitää wget hakea phpbb paketti jostain osoitteesta.
Sen jälkeen unzip tai untar tämä paketti. Siirtää se WWW roottiin haluttuun alihakemistoon tai suoraan juureen.
Chmodailla tiedostojen oikeuksia ja sen jälkeen selaimella menet asennuskriptiin.

Tämäkin tosin olettaa, että olet luonut tyhjän tietokannan ensin ja tiedät mitkä sinne on käyttäja, salasana ja osoite.

En ole mysliä käyttänyt montaakaan kertaa suoraan komentoriviltä, joten en suoraan osaa sanoa millä komennolla luo uuden tietokannan, antaa käyttäjän ja salasanan.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 16 Elo 2012, 08:06

Lurttinen kirjoitti:Foorumia ei myöskään asenneta jollain tietyllä komennolla. (Ellei sitten satu olemaan joku aptitude install phpbb olemassa jossain repossa. Debillä on ainakin joskus ollut kakkonen)
Kyllä sieltä kolmonenkin löytyy.

Helpoin ja toimivin tapa MySQL-tietokannan siirtoon lienee MySQLDumper. Sillä onnistuu varmuuskopion teko tietokannasta ja sen palautus.

Tunturisusi
MODaaja
MODaaja
Viestit:94
Liittynyt:04 Maalis 2008, 08:30

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » 28 Elo 2012, 18:39

Myöhästyneet kiitokset näistä neuvoista, otan tästä kuitenkin talteen vastaisen varalle.

Jouduin sitten kuitenkin siirrättämään foorumin, se maksoi 98 euroa - seurasin sen jälkeen, kun olin antanut siirron tehtäväksi, niin meni 5 minuuttia, kun foorumi solahti täydellisesti toimivana näkyviin. Eli ei ollut suuri ongelma, mutta vaikka kymmenen päivää sitä kyselin, niin en saanut neuvoa, jolla olisin itse osannut operaation hoitaa. En tiedä oliko vika neuvojassa vaiko minussa (varmaan minussa). Pidän itseäni kohtuullisen hoksaavaisena, tämä oli ainut kerta, kun en jossakin nettiin liittyvässä sitten laisinkaan onnistunut. Tämä tietenkin osin perustuu siihen, että en ole koskaan mitään ennakkoon liian vaikeaa yrittänytkään, nyt oli pakko.

PS. Luin vielä ajan kanssa Lurttisen vastausta. Toteat, että foorumini olisi tarvinnut ensiksi tietokannan luomisen. Nimenomaan minulle neuvottiin, että mitään ennakkotietokantoja ei tarvitse tehdä - vaan kun minulla oli vanha foorumini tällaisena pakettina, niin se kuulemma asennusvaiheessa itse luo kaiken tarvittavan.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 28 Elo 2012, 22:39

Asennusohje: http://phpbbsuomi.com/viewtopic.php?f=25&t=3925
Tunturisusi kirjoitti:
PS. Luin vielä ajan kanssa Lurttisen vastausta. Toteat, että foorumini olisi tarvinnut ensiksi tietokannan luomisen. Nimenomaan minulle neuvottiin, että mitään ennakkotietokantoja ei tarvitse tehdä - vaan kun minulla oli vanha foorumini tällaisena pakettina, niin se kuulemma asennusvaiheessa itse luo kaiken tarvittavan.
Foorumi luo tietokantaan taulut, jotka sisältävät foorumin käyttöön tarvitut tiedot.
Foorumi ei osaa luoda tietokantaa. Pelkästään laittaa tietoja jo valmiiksi luotuun tietokantaan.

Eli siis tietokanta ja tietokannan sisältämä tieto on kaksi eri asiaa. :)
  • Kahvikuppi:
    Jos sulla on tyhjä kahvikuppi, sinne voi kaataa kahvia ja nauttia.
    Jos sulla ei ole kahvikuppia. Kahvi valuu kaadettaessa pöydälle ja siitä lattialle.

    Kahvikuppi on tietokanta, jossa tieto eli kahvi pysyy tallessa käyttöä varten.
phpBB:n oma asennusohjelma ei osaa luoda tietokantaa käytettäväksi. phpBB kaataa vain kahvia kuppiin.

Palveluntarjoajilla on usein tarjolla kaikenlaisia "softakirjastoja" joista voi vain klikkailla foorumin käyttöön.
Tällaisissa asennuksissa kaikki, myös tietokannan luominen ja ainakin tyhjän foorumin tietojen tallentaminen sinne sujuu automaattisesti.

Viestien siirto entiseltä foorumilta on kokonaan toinen homma. Siinä ei yleensä mennä edes phpBB:hen asti.
Vanhan foorumin tietokannan (eli sen sisällön) sisältävä tiedosto palautellaan yleensä toisilla työkaluilla. :)

Toisaalta emme myöskään tiedä millaisena pakettina olet vanhan foorumisi saanut edellisestä paikasta? ;)
Mutta kyllä se siitä. Harjoittelemalla ja välillä rikkomalla. Siitä se homma etenee. :thumbup:

Tunturisusi
MODaaja
MODaaja
Viestit:94
Liittynyt:04 Maalis 2008, 08:30

Re: Foorumin siirto

Viesti Kirjoittaja Tunturisusi » 23 Loka 2012, 21:14

Ei onnistunut sitten ja maksoin siirrosta 90 euroa, mutta olen jo menettänyt koko foorumin ja sivutilatkin, koska rahaa meni kahdessa kuukaudessa tarkalleen saman verran, kuin sitä ennen kahdeksan vuoden aikana. Sivut olivat aikansa evakossa, mutta nyt on löytynyt todella halvat ja hyvät tilat sivuille. Foorumin otin suomalaiselta ilman tarjoajalta uuden. Jos olisin ollut kesällä niin "viisas" kuin nyt, olisin toiminut toisin, eli en esim. yrittänyt siirtää ja lopulta maksaen siirtänyt laisinkaan foorumia.

Kiitos vastauksista.

Viestiketju Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa