Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Arkisto phpBB2 versiosta.
Tuki tälle versiolle on loppunut 1.1.2009
Alueen säännöt
phpBB2 tuki on loppunut 1.1.2009

Alkuperäinen tiedote phpbb.comista löytyy tämän linkin takaa.
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1385785

Nämä alueet on jätetty toistaiseksi näkyville Arkistona.
phpBB2 ongelmia ei tule kirjoittaa phpBB3 alueelle, Ainoa tuettu toimenpide phpBB2:en on konvertoiminen phpBB3 versioon. :)
Rakath
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:4
Liittynyt:13 Elo 2007, 12:18
Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Rakath » 13 Elo 2007, 12:45

Heips!

Mystisestä syystä foorumin tietokanta oli tyhjentynyt viikonloppuna. Kaikki taulut dropattu, en tiedä oliko ilkivaltaa vai mitä.
Olin kuitenkin ottanut foorumista backupin viime viikolla.

Tietokannan koko on gzipattuna n. 1.4mb, ja se siirtyy kyllä mukisematta. Eli se ison tiedoston siirtämisen kanssa tuleva ongelma ei käsittääkseni nyt ole kyseessä.

Foorumilla ei kuitenkaan voi katsella viestejä. Eri kategorioissa näkyy muka "last post" tietoja, mutta kun ketjun klikkaa auki, ei siellä näkykään yhtään ainutta viestiä.
Total Postit näyttävät sitä 4200+ viestiä, mutta esim. käyttäjätietoja ei ole foorumille backupin mukana tullut.
Phpmyadminin kautta kun tietokantaa katselee, niin siellä ne tuhannet viestit näkyvät.

Backupin otin phpBB 2.0.17 :n omalla admin työkalulla, full backup -moodissa.
Jotta restore onnistui, minun piti poistaa sen tiedoston perästä html-muotoista tietoa foorumin tyylistä - katsoin kuitenkin tarkkaan etten leikkaa yhtään sql-koodia pois. Restoret muutoin tökkäsivät aina siihen html-osion alkuun.

Olen kokeillut palauttaa tietokantaa phpBB:n 2.0.17 ja 2.0.20 -versioihin. Koetin myös palautusta phpmyadminin kautta, sekä bigdumpin avulla, varmuuden vuoksi. Ei apua, tilanne on aina sama riippumatta siitä mitä tekee. Koetin myös sitä adminin "resync" -toimintoa phpBB:stä, ei apua.
Muutoinhan esim. tietokannan tunnukset, salasanat ja domain-nimet (sekä se phpbb_ etuliite) ovat samat.

Kattava googlaus (englanniksi ja suomeksi) ei tuottanut yhtään ratkaisua.

Mitään vikailmoitusta ei ole tullut. Olisiko vinkkiä tilanteeseen?

Käytössä oleva tyyli: Subsilver
Mitä MODeja on asennettuna: Ei mitään
phpBB:n versio: 2.0.17
PHP versio: 5.2.2
Mikä tietokanta ja sen versio: MySQL 5.0.27-standard
Palveluntarjoaja: Scenegroup
Onko tämä asennettu itse?: Jep

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 13 Elo 2007, 13:16

Saatko mulle kokeiltavaksi tuota varmuuskopiota?
Pistä linkki yksityisviestillä.

Oliko toi .17 ja .20 "puhtaita" asennuksia, ettei ne ole jotain vanhoja, johon kokeilit?
Eli asensit esimerkiksi .20 version ja sen jälkeen kokeilit palautusta?

EDIT: .17 versio voi tarkoittaa sitä, että se on tehty myös kiusalla, mutta siitä ei tässävaiheessa saa varmuutta.
phpBB:n tietokannan käyttäjältä kannattaa ottaa DROP oikeudet pois kokonaan, mutta itse foorumi niitä ei pudottele.

Ootko jo kysynyt sceneltä ovatko tehneet mitään?

Rakath
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:4
Liittynyt:13 Elo 2007, 12:18

Re: Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Rakath » 13 Elo 2007, 13:41

Scenelle on laitettu viestiä, ei ole vielä tullut vastausta.

Ja juu, ne versiot mihin yritin tietokantaa päivittää, olivat ihan puhtaita asennuksia. Mutta minäpäs pistän YV:llä sitä backuppia..

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 13 Elo 2007, 15:34

Ok, koitan illemmalla keretä katsomaan sitä.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 13 Elo 2007, 19:28

Mulla on huonoja uutisia ja vielä huonompia uutisia. :sad:

Se varmuuskopio, jonka otit sieltä phpBB:n ylläpidosta. Siellähän on sitä HTML koodia lopussa?
Ootko kokeillut kopoioida sen koodin tyhjään dokumenttiin ja avata selaimessa? :sad: Siellä on ruma virheilmoitus:
Failed in get_table_def (show fields)

DEBUG MODE

SQL Error : 2006 MySQL server has gone away

SHOW FIELDS FROM phpbb_privmsgs

Line : 375
File : admin_db_utilities.php
Joka tarkoittaa, että savolainen supersankari tuli vierailulle. (vituiks män)
Jostain syystä tietokantapalvelin ei ole vastannut tai jotain muuta vakavampaa on tapahtunut.
Tuota hakemalla "SQL Error : 2006 MySQL server has gone away" phpbb.comista löytyy lisätietoa, mutta tämä peli on taidettu jo menettää...

Toinen huono uutinen on se, että jos sulla ei ole toimivaa kopiota ja scenellä ei ole mahdollisuuksia palauttaa sun foorumin tietokantaa omista varmuuskopioistaan.
Se on menetetty.

Tuossa varmuuskopiossa on vain 10 taulua 31 tarvittavasta, joten uudelleenrakennus ei taida sekään välttämättä onnistua.
Jos tekis niin, että asentaa eka puhtaan .22 version (kirjoitushetkellä uusin versio) ja muuttaa insert into kyselyt replce into kyselyiksi.
Mutta se taitaa olla hakuammuntaa.... Tätä vähän jo pelkäsin, kun sanoit siellä html:ää olevan joukossa...

Rakath
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:4
Liittynyt:13 Elo 2007, 12:18

Re: Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Rakath » 13 Elo 2007, 20:02

Voihan snörf.. hauskaa ettei se phpBB antanut mitään virheilmoitusta :(

Mulla onneksi löytyy vanhempikin backup, joka on "vain" pari kuukautta vanha, joka näyttäisi olevan isompi, eikä sen perässä ole html-koodia. Taidankin kokeilla sitä vaikkapas bigdumpin kanssa.
Pystyisiköhän noita kahta tietokantaa yhdistämään mitenkään? Jos kopioisin puuttuvat taulut sieltä isommasta tiedostosta.. Vai kaivanko tällä tempulla vain verta nenästäni?

Superkiitokset kuitenkin avusta, empä olisi itse hoksannut tuota puolta epäillä. Täytynee ottaa backupit tästä lähtien oikeasti viikottain, ja tarkistaa aina tulos riippumatta siitä, että phpBB vakuuttaa backupin onnistuneen.. Huoh..

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 13 Elo 2007, 21:05

Rakath kirjoitti:Pystyisiköhän noita kahta tietokantaa yhdistämään mitenkään?
Kyllä pystyy. Itse päivitin phpBB:n kolmosversion betan RC-aikakaudelle juuri tuolla tavalla.

Rakath
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:4
Liittynyt:13 Elo 2007, 12:18

Re: Foorumin tietokannan palautuksessa outo ongelma

Viesti Kirjoittaja Rakath » 14 Elo 2007, 09:33

Nyt sain vastauksen Scenegroupilta tilanteeseen:

"Itse asiassa hieman vastaavaa ongelmaa oli myös eräällä toisella phpbb:n käyttäjällä. Ongelmaksi tässä tapauksessa paljastui PhpBB:n lievästi korruptoitunut tietokanta, joka esti sen varmuuskopioinnin ja siirtämisen. Kävin nyt tarkistamassa myös sinun tietokantasi tilanteen vanhalla palvelimella ajamalla PhpMyAdminissa Check Tables - komennon. Tuloksena oli muutamia samankaltaisia virheitä kuin edellä mainitun käyttäjän phpbb:n tietokannassa oli. Vaikuttaa siis siltä, että kyseessä voisi olla sama ongelma (ilmeisesti laajempikin ongelma phpbb:ssa)."

Eli se phpBB:n tietokanta oli jo korruptoitunut, ja siksi backup epäonnistui, ainakin Scenegroupin mukaan. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Silloinen phpBB-versio oli .17, nyt asensin uusimman.

Edit; Hm, uuden ja vanhan backupin yhdistämisessä tuli vastaan pieni snafu. Posts ja Posts_text -taulut olivat mukana uusimmassa backupissa, mutta noin 20 muuta taulua puuttui, niiden mukana Topics. Kaikki muut privmsg ja user-taulut sain kaivettua vanhemmasta backupista esille.

Mutta topics -tauluhan ei kelpaa sellaisenaan vanhasta backupista, koska tällöinhän uuden backupin postit eivät täsmää sen kanssa?
Pitänee häiritä Scenegrouppia mahdollisten niiden omien varmistusten suhteen.

Viestiketju Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AhrefsBot/5.0 [Bot] ja 62 vierailijaa