CRON

Arkisto phpBB2 versiosta.
Tuki tälle versiolle on loppunut 1.1.2009
Alueen säännöt
phpBB2 tuki on loppunut 1.1.2009

Alkuperäinen tiedote phpbb.comista löytyy tämän linkin takaa.
http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1385785

Nämä alueet on jätetty toistaiseksi näkyville Arkistona.
phpBB2 ongelmia ei tule kirjoittaa phpBB3 alueelle, Ainoa tuettu toimenpide phpBB2:en on konvertoiminen phpBB3 versioon. :)
kerrunch
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:45
Liittynyt:03 Huhti 2006, 11:56
CRON

Viesti Kirjoittaja kerrunch » 16 Tammi 2007, 16:16

Olen etsinyt tapaa, jolla saisin kaikkein vaivattomin phpbb-foorumistani kokonaisvaltaisen varmuuskopion automatisoidusti. Palveluntarjoan konseptiin kuuluu CRON, joka ymmärtääkseni on varmuuskopiointiin soveltuva työkalu. Olen koittanut tutustua CRONiin, mutta en ole oikein päässyt puusta pitkälle.

Palveluntarjoajan CRON-työkalu näyttää ylipäätään hyvin suppealta...

CRON
CRON can be used to make HTTP GET requests to certain PHP scripts with regular intervals.

1 Interval (voin valita toiminnon tapahtumaan 15 min - 24 h syklillä. Kerran päivässä kuulostaisi vallan toimivalta ratkaisulta)
2 URL (mitä tähän kirjoitetaan? mihin URLin tulee osoittaa? päätasolle, tiettyyn tiedostoon..?)
3 Add (toiminto lisätään toimintolistalle)

Voinko tällaisen minimalistisen työkalun avulla tehdä automatisoidun varmuuskopioinnin phpbb-foorumista?

Anubis
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:865
Liittynyt:15 Elo 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja Anubis » 16 Tammi 2007, 18:03


kerrunch
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:45
Liittynyt:03 Huhti 2006, 11:56

Viesti Kirjoittaja kerrunch » 16 Tammi 2007, 19:17

Anubis kirjoitti:http://www.phpbbsuomi.com/viewtopic.php?t=631

Onko tuosta apua?
Saattaa olla, ei osaa vielä sanoa, sen verran pahvi tapaus oon ;)

1 Pitääkö minulla siis olla SSH-yhteys, jotta tätä toimintoa voi/on järkevää käyttää?
2 Onko tuo ~/.my.conf -tiedosto se, johon minun tulisi sitten lopulta tuo CRON-url määrittää?

Anubis
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:865
Liittynyt:15 Elo 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja Anubis » 16 Tammi 2007, 19:53

kerrunch kirjoitti:1 Pitääkö minulla siis olla SSH-yhteys, jotta tätä toimintoa voi/on järkevää käyttää?
Joissakin hotelleissa itse ei edes pysty määrittelemään cronia. Näissä kuitenkin on croni mahdollisuus siten, että mailaa
ylläpidolla, että haluan tämän tiedoston ajettavaksi kerran päivässä. Silloin ei tietysti tarvita ssh-yhteyttä.
kerrunch kirjoitti:2 Onko tuo ~/.my.conf -tiedosto se, johon minun tulisi sitten lopulta tuo CRON-url määrittää?
Ei, vaan siinä on mysql-salasanat.

kerrunch
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:45
Liittynyt:03 Huhti 2006, 11:56

Viesti Kirjoittaja kerrunch » 18 Tammi 2007, 17:14

Siirsin topicin tuen puolelle, kun näytin väärässä osiossa asiasta jauhavan...
Vinkki ylläpidolle: Oppaat-osion "Apua Oppaiden kanssa?" -Ilmoituksessa oleva linkki on murtunut.

CRON - tietokannan automaattinen varmuuskopiointi for dummies ;)

Okei, olen sen verran pihalla koko asiasta, että koitan kirjata koko työprosessin aivan kohtakohdalta, jos vaikka olisi apua jollekin toiselle "dummylle" vastaisuudessa ;) Olenko siis ymmärtänyt oikein, että...

Koodi: Valitse kaikki

1 Luo tiedosto nimeltä:
[b]~/.my.conf[/b]
Kysymys (kohta 1): Luodaanko tiedostot ja hakemistot ns. päätasolle (vai samalle tasolle kuin phpbb-foorumin tiedostot, mikäli kyseinen foorumi sattuu olemaan alihakemistossa?

Koodi: Valitse kaikki

2 Sijoita tiedostoon koodi: 
[b][mysqldump]
password=salasanasi[/b]
Vastaus saatu: Salasanan tulee olla salasanasi tietokantaan.

Koodi: Valitse kaikki

3 Luo (samalle tasolle) tiedosto nimeltä: 
[b]sqldump.sh[/b]

4 Sijoita tiedostoon koodi: 
[b]#!/bin/bash 
pvm=`date +"%Y%m%d_%H%M%S"`; 
filenimi="/home/username/sql/foorum_$pvm.sql" 
mysqldump -u {mysql_kayttajatunnus} {tietokantasi} > $filenimi[/b]
Kysymys (kohta 4): Mitä kaikkia määreitä tulee määrittää? "tietokantasi", "mysql_kayttajatunnus", username?

Koodi: Valitse kaikki

5 Luo (samalle tasolle) hakemisto nimeltä [b]sql[/b]
Kysymys (kohta 5): Tuleeko kansio luoda ennenkuin luo sqldump.sh -tiedoston vai onko tällä väliä?

Koodi: Valitse kaikki

6 Luodaan Cron -määritys
Kysymys (kohta 6): Palveluntarjoajalla on tuollainen minimalistinen Cron-työkalu, jossa voin määritellä tapahtumavälin 15 min -24 h ja sen lisäksi voin määritellä URLin, onko URL siis tuo "00 6 * * * /home/username/sqldump.sh" vai mahdollisesti vain tuo "/home/username/sqldump.sh" - vai mahdollisesti jotain aivan muuta?

Pahoitteluni luupäisyydestäni. Osaisiko joku auttaa?

Anubis
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:865
Liittynyt:15 Elo 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja Anubis » 18 Tammi 2007, 21:04

kerrunch kirjoitti:

Koodi: Valitse kaikki

1 Luo tiedosto nimeltä:
[b]~/.my.conf[/b]
Kysymys (kohta 1): Luodaanko tiedostot ja hakemistot ns. päätasolle (vai samalle tasolle kuin phpbb-foorumin tiedostot, mikäli kyseinen foorumi sattuu olemaan alihakemistossa?
~ merkki tarkoittaa kotihakemistoa, eli päätasolle.

Koodi: Valitse kaikki

3 Luo (samalle tasolle) tiedosto nimeltä: 
[b]sqldump.sh[/b]

4 Sijoita tiedostoon koodi: 
[b]#!/bin/bash 
pvm=`date +"%Y%m%d_%H%M%S"`; 
filenimi="/home/username/sql/foorum_$pvm.sql" 
mysqldump -u {mysql_kayttajatunnus} {tietokantasi} > $filenimi[/b]
Kysymys (kohta 4): Mitä kaikkia määreitä tulee määrittää? "tietokantasi", "mysql_kayttajatunnus", username?[/quote]

Riippuu tosin asetuksista, mutta normaalisti MySQL:n käyttäjätunnus, hostname, jos ei localhost ja tietokanta.

kerrunch kirjoitti:

Koodi: Valitse kaikki

5 Luo (samalle tasolle) hakemisto nimeltä [b]sql[/b]
Kysymys (kohta 5): Tuleeko kansio luoda ennenkuin luo sqldump.sh -tiedoston vai onko tällä väliä?
Ennen tiedoston ajoa. (käynnistämistä).
kerrunch kirjoitti:

Koodi: Valitse kaikki

6 Luodaan Cron -määritys
Kysymys (kohta 6): Palveluntarjoajalla on tuollainen minimalistinen Cron-työkalu, jossa voin määritellä tapahtumavälin 15 min -24 h ja sen lisäksi voin määritellä URLin, onko URL siis tuo "00 6 * * * /home/username/sqldump.sh" vai mahdollisesti vain tuo "/home/username/sqldump.sh" - vai mahdollisesti jotain aivan muuta?
Tuota sun tulee kysyä palveluntarjoajaltasi.

kerrunch
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:45
Liittynyt:03 Huhti 2006, 11:56

Viesti Kirjoittaja kerrunch » 18 Tammi 2007, 21:35

Minä kiitän. Josko nyt saisin viimein tämän vietyä loppuun.

Viestiketju Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa