Miksi valita ilmaisfoorumi?

phpBB keskustelu.
Tämä alue ei ole tukipyynnöille, vaan ainoastaan keskustelulle phpBB:stä ja sen eri versioista.
Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:
Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Potku » 03 Joulu 2008, 10:06

Olen jo vuosia miettinyt, miksi ihmiset käyttävät ilmaisfoorumipalveluja. En ole pienessä päässäni löytänyt tähän vastausta, joten rohkaisen mieleni ja kysyn asiasta suoraan.

Raha ei (oikein) voi olla syy, sillä webbihotelleja saa parilla kympillä.

Ilmaispalvelutarjoajien haitat jokainen tietää.


Kertokaa siis te, jotka näitä käytätte, miten olette päätynyt päätökseenne? :)

Avatar
Admin
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:721
Liittynyt:13 Marras 2005, 15:45

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Admin » 03 Joulu 2008, 19:13

Helpompaa?

Avatar
Peetra
phpBB Bitch
phpBB Bitch
Viestit:1169
Liittynyt:04 Kesä 2007, 16:45
Paikkakunta:Kokkola
Viesti:

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Peetra » 04 Joulu 2008, 02:36

Minä aloitin phpBB-uraani ilmaisfoorumilla, koska en edes tienny mikä ftp on. :)

Nykyään olen niin foorumihullu että autan ilmaisfoorumisupportissa ikään kuin työksi asti. :ugeek:

Siellä missä häärään eniten, syyt ovat esim:

Puuttuva osaaminen.
Puuttuva rohkeus yrittää oppia.
Puuttuva aika oppimiseen.
Puuttuva halu oppimiseen.
MODit voidaan installoida yhdellä napinpainaluksella.
Tyylit voidaan installoida yhdellä napinpainalluksella.
Yleinen backup ajetaan vuorokausittain, eikä tarvitse siitä itse huolehtia.
Jos foorumiidea ei toimikaan, ei ole laittanut yhtään rahaa sen testaamiseen ja foorumi voidaan itse deletoida siinä silmänräpäytyksessä.
Nopea supportti, joko joltain innostuneelta toiselta käyttäjältä, tai sitten omistajalta itseltään, joka on online lähes 24/7.

Siitä huolimatta minulla ei ole omaa aktiivista foorumia paikalla missä viihdyn supportasioissa kovin paljon, koska minulle on tärkeätä ne kaikki MODit, jotka ovat varta vasten kehitettyjä Lekistä varten, sekä mieluisa yhteistyö niitten kirjoittajan kanssa. ;)

Peetra.
muista backuppi!
hyvä copy/paste monen kannan dumpille: http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 // ei tartte omaa ohjelmistoa.
hyvä ison kannan dumpeille http://www.mysqldumper.net/ //Selkeä käyttöliittymä! Asentuu palvelimelle kuin itsestään. :ugeek:

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Potku » 06 Joulu 2008, 00:01

No joo... Tuo tietysti selittääkin aika paljon. Kiitos Peetra.

Mutta sen verran lisään, että ihan nollasta aloitin minäkin - enkä vieläkään osaa mitään (kysykään vaikka Lurttiselta, jos ette ole jo viesteistäni täällä huomannut :D). Hyvältä hotellilta saa kyllä apuakin.

Olisinko lainkaan oikeassa arvatessani ilmaispalvelujen puoleen kääntyvien olevan hyvin nuoria?

Avatar
Peetra
phpBB Bitch
phpBB Bitch
Viestit:1169
Liittynyt:04 Kesä 2007, 16:45
Paikkakunta:Kokkola
Viesti:

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Peetra » 07 Joulu 2008, 23:11

Kyllä, ihan 11-vuotiaitakin. Heidän kanssa on välillä äärimmäisen raskasta asioida. :oops:
muista backuppi!
hyvä copy/paste monen kannan dumpille: http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 // ei tartte omaa ohjelmistoa.
hyvä ison kannan dumpeille http://www.mysqldumper.net/ //Selkeä käyttöliittymä! Asentuu palvelimelle kuin itsestään. :ugeek:

Avatar
Karjala
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:733
Liittynyt:01 Loka 2006, 22:34
Viesti:

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Karjala » 17 Joulu 2008, 11:57

Ilmaisella minäkin aloitin, josta siirto maksulliselle. Valitsin ilmaisen, koska ei ollut tarkoitus ryhtyä mihinkään suurempaan. Yritin pitää ilmaisfoorumin sellaisena sisäpiirin omana "tunkiona" mutta, jostain kumman syystä foorumi alkoi kasvamaan ja minä jouduin ylläpitäjäksi täysin vahingossa.

alates
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:1
Liittynyt:18 Joulu 2008, 12:56

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja alates » 18 Joulu 2008, 13:08

Admin kirjoitti:Helpompaa?
Kyllä on paljon helpompaa. Ei tarvitse itse hulehtia päivitykistä tai asennukista.

Avatar
Karjala
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:733
Liittynyt:01 Loka 2006, 22:34
Viesti:

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Karjala » 18 Joulu 2008, 16:43

Helppoa se oli kyllä!

Mutta..

-itse ei voinut tehdä minkäänlaisia muokkauksia foorumiin.
-Jos palvelimen ylläpitäjä ottaisi hatkat, siinä saattaisi mennä mukana foorumin tietokanta.
-Suurimmassa osassa vilisee niin paljon mainoksia, ettei niitä selvinpäin jaksa katsella.
- +Paljon, paljon muuta huonompaa, kuin maksullisessa.

kicki112
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:9
Liittynyt:27 Joulu 2008, 01:40

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja kicki112 » 28 Joulu 2008, 15:56

Mistä tällaisen maksullisen saan? Kummasta kannattais aloittaa jos ei ole ollenkaan kokemusta?
Sitä ei kyllä vielä tosin ole, mutta vähän suunnitteilla kylläkin...

Entä jos laittaa oman palstan ja tämä ylläpitäjä lopettaa, miten palstalleni käy sitten?

Ja voiko täällä vaihtaa nikkiä eli nimimerkkiä, siis täällä tai omalla palstalla,

Mitä muuten tuo nouseva ja laskeva tarkoittaa?

Miten tuon kuvan voi laittaa tuohon oman viestin oikelle puolen?

Mitä tämä sitten tarkoittaa: Lisää allekirjoitus (allekirjoituksia voi muokata omissa asetuksissa)

Avatar
Rosaliina
Hyvässä vauhdissa
Hyvässä vauhdissa
Viestit:12
Liittynyt:27 Touko 2008, 16:30

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Rosaliina » 28 Joulu 2008, 17:58

Admin kirjoitti:Helpompaa?

Ehkä tuokin..
Mutta jos siitä foorumista alkaa maksamaan.. niin sen foorumin luonne muuttuu.. :?

Jos minulla olisi yksi foorumeista sellainen maksullinen foorumi eikä ilmainen, niin kaikki ne kirjoitukset minusta, minun syyttämiset, kaikki se häiriköinti siellä foorumilla. ( tupla / tripla nimimerkit :roll: )Olisi saanut minun ottamaan yhteyttä poliisiin jo ajat sitten.

Kun, se foorumi ei maksa mitään, niin se pysyy harrastuksena.. Maksullinen foorumi, no ei sitä voisi enää sanoa harrastukseksi. :arrow: Ja en halua muuttaa tätä hauskaa harrastusta liian vakavaksi.


Rosa

Avatar
Karjala
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:733
Liittynyt:01 Loka 2006, 22:34
Viesti:

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Karjala » 28 Joulu 2008, 19:29

Rosaliina kirjoitti: niin kaikki ne kirjoitukset minusta, minun syyttämiset, kaikki se häiriköinti siellä foorumilla. ( tupla / tripla nimimerkit :roll: )Olisi saanut minun ottamaan yhteyttä poliisiin jo ajat sitten.
:lol: :lol: :lol: Mutta, sun listasta puuttuu aamuyöllä 4-6 välillä suoritetut häiriköintipuhelut, joissa korvaasi kuiskaillaan laittomia uhkauksia. Ihan normaalia supisuomalaista toimintaa kaikenlainen häiriköinti ja siihen pitää vain tottua. :angel:

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Potku » 05 Tammi 2009, 00:26

Rosaliina kirjoitti: Kun, se foorumi ei maksa mitään, niin se pysyy harrastuksena.. Maksullinen foorumi, no ei sitä voisi enää sanoa harrastukseksi. :arrow: Ja en halua muuttaa tätä hauskaa harrastusta liian vakavaksi.
Heh, vaikka kirjoitat passiivista, tarkoittanet kuitenkin vain itseäsi?

Eiköhän muuten harrastuksen vastakohta tässä tapauksessa ole ammatti. Tiedän vain yhden ammattimaisen adminin - toki niitä on Suomessa varmaan muutama muukin - mutta aika vähän taitaa olla niitä, jotka saavat elantonsa oman fooruminsa pyörittämisestä.

Eikä siinä välttämättä mikään muutu edes tuossa tapauksessa - puhumattakaan jos siirtyy ilmaisfoorumista hotelliympäristöön.

Liian löysä moderointi on aina huonoa. Rehti ja reilu mutta tiukka linja ja turpaansa jatkuvasti soittaville luu kurkkuun. Näin se toimii.

Mastermind
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:21
Liittynyt:21 Maalis 2006, 10:43

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Mastermind » 31 Maalis 2009, 10:13

Minulla on yhdellä "asiakkaalla" käytössä neuvokaas miten saan tiedostot tuolta talteen. Eli miten saan tietokannastakopion.

Onko jollain kokemuksia ko. palveluntarjoajasta?

Tässä tapauksessa ilmaisfoorumi on valittu osaamattomuuden ja tiettämättömyyden vuoksi.

Ari K
MODaaja
MODaaja
Viestit:56
Liittynyt:30 Kesä 2007, 13:47

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Ari K » 31 Maalis 2009, 12:11

Itsekin aloitin noin 10v sitten oman "ylläpitourani" maksullisella palvelimella ja yksi syys siihen on se, että mulla on aina ollut valtavat suuri halu suunnitella kaikenlaista uutta ja toteuttaa sitä, ja se on täysin mahdollista, jos käyttää webhotellia tai virtuaalipalvelinta. Sen sijaan ilmaisfoorumit on liian suppeita ympäristöjä mun makuuni. On niistäkin kokemusta, joskin silloin ne eivät olleet näin suosittuja kuin nyt ja tuolloin niiden palveluntarjoajat puuttu aivan liikaa foorumin ylläpitoon.

Ylläpitäjän tehtävä tuo omia haasteita, joissa kaikki eivät ole suinkaan teknistä puolta vaan sitä, miten ylläpitäjä osaa erilaisiin ihmisiin käyttäjinä suhtautua ja miten oppii esim. käyttäjäriidat selvittelemään. Ja miten oppii lainsäädäntöäkin tulkitsemaan tarvittaessa. Ilmaisfoorumeilla tuo vastuu on paljon pienempi; niissä päävastuu yleensä on palveluntarjoajalla, jota varten on oma linkkinsäkin, johon voi ilmoittaa haitallisista foorumeista. Mun mielestä nykyään liian heppoisin tiedoin juuri omasta vastuustaan ylläpitäjänä ja siitä miten ihmisiä tulee käyttäjinä kohdella, lähdetään perustamaan omaa ilmaisfoourumia. Ja sitten tulee sellaisia mielivaltaisia bannauksia ja karsintaa siitä, ketkä sopivat käyttäjiksi ja ketkä ei. Tavallaan olisi hyvä, jos joku joskus keksisi tehdä jonkinlaisen ohjeistuksen siitä, mitä on olla foorumin ylläpitäjä; mitkä on vastuut ja miten niitä käytetään.

Yhden mielenterveysaiheisen vertaistukifoorumin ylläpitäjä tällaisella ilmaisfoorumilla totesi aika osuvasti taannoin, kun eräs käyttäjä oli huomannut foorumissa erään tietyn käyttäjäasetuksen, että "en tällaista itse edes tiennyt täällä olevankaan, vaikka olen jo pitkään tätä ylläpitäjänyt". Sekin on yksi vastuu, että tuntee oman foorumiohjelmansa mahdollisimman hyvin, jotta käyttäjillä on helpompaa.

Monilla ilmaisfoorumeilla on sekin ongelma tuon tietotaidon suhteen, että he eivät edes tiedä miksi esim. tämä phpBB3 on turvallisempi, kuin vanha päivittämätön kakkosversio eli eivät tajua miksi foorumia edes pitää päivittää ja se taas lisää käyttäjäturvallisuuden puutetta. Pitäisikin olla noilla ilmaisfoorumeiden palveluntarjoajilla jokin selvä ohjeistus tuostakin eli perusasioista.

Itselläni näissä maksullisilla palvelimilla olleissa foorumeissa on aina ollut tapana kunnollinen ohjeistus ylläpitäjille, joita ylläpitämilläni foorumeilla on ollut ja tän ohjeistuksen annan yhdellä testi ja opetuskäyttöön asennetulla foorumilla, jolloin he pääsevät kaikki tarvittavat asiat itse opettelemaan ja testaamaan niiden käyttöä.

Ei mulla siis mitään ilmaisfoorumeita vastaankaan ole mutta toivoisin kuitenkin, että niitä perustavat ensin opettelevat sen mitä on ylläpitäjän vastuukysymykset. Kuuluuko niihin suorat bannaukset vai voisiko käyttäjärangaistuksetkin hoitaa maltillisemmin käyttäen ensin varoittelua ja jos se ei tehoa, niin sitten vasta bannia jne.

Avatar
Peetra
phpBB Bitch
phpBB Bitch
Viestit:1169
Liittynyt:04 Kesä 2007, 16:45
Paikkakunta:Kokkola
Viesti:

Re: Miksi valita ilmaisfoorumi?

Viesti Kirjoittaja Peetra » 31 Maalis 2009, 13:25

Mastermind kirjoitti:Minulla on yhdellä "asiakkaalla" käytössä neuvokaas miten saan tiedostot tuolta talteen. Eli miten saan tietokannastakopion.

Onko jollain kokemuksia ko. palveluntarjoajasta?
Eli mihin palveluntarjoajaan viittaat?
muista backuppi!
hyvä copy/paste monen kannan dumpille: http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 // ei tartte omaa ohjelmistoa.
hyvä ison kannan dumpeille http://www.mysqldumper.net/ //Selkeä käyttöliittymä! Asentuu palvelimelle kuin itsestään. :ugeek:

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 59 vierailijaa