Bottien torjunta

MODien asennus ja omat muokkaukset.
Ari K
MODaaja
MODaaja
Viestit:56
Liittynyt:30 Kesä 2007, 13:47
Re: Bottien torjunta

Viesti Kirjoittaja Ari K » 29 Maalis 2009, 12:34

mrl586 kirjoitti:Millaisin keinoin forumilaiset vaikeuttavat uusien bottitunnuksien luomista?
Mua vähän ihmetyttää tuo käyttämänne määrite "bottitunnus", kun itse olen kyseisen ongelman käsittänyt "spämmitunnuksena". Ja botit olen käsittänyt hakukoneina, joille jopa voidaan antaa pääsyoikeuksia. Ja kun joku sanoo, että ei ole sallinut botpääsyä laisinkaan, niin eikös silloin juuri sekoita nämä hakukoneet ja roskaposti- eli spämmitunnukset keskenään, silllä hakukone eli bottien pääsyähän voidaan oikeuksilla hallita. Ja niillähän ei ole mitään tekemistä roskapostitunnarien kanssa.

Avatar
Peetra
phpBB Bitch
phpBB Bitch
Viestit:1169
Liittynyt:04 Kesä 2007, 16:45
Paikkakunta:Kokkola
Viesti:

Re: Bottien torjunta

Viesti Kirjoittaja Peetra » 29 Maalis 2009, 12:43

99% roskapostitunusluomisen yrityksistä ovat automaattisia, eli jokin spider/ bot, joka ryömii netissä yrittäen rekisteröityä paikkoihin tehdääkseensä mainos-linkkejä. Erilaisia botteja, mutta botteja ne spambotitkin ovat.
muista backuppi!
hyvä copy/paste monen kannan dumpille: http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 // ei tartte omaa ohjelmistoa.
hyvä ison kannan dumpeille http://www.mysqldumper.net/ //Selkeä käyttöliittymä! Asentuu palvelimelle kuin itsestään. :ugeek:

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Bottien torjunta

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 29 Maalis 2009, 14:19

Ari K kirjoitti:
mrl586 kirjoitti:Millaisin keinoin forumilaiset vaikeuttavat uusien bottitunnuksien luomista?
Mua vähän ihmetyttää tuo käyttämänne määrite "bottitunnus", kun itse olen kyseisen ongelman käsittänyt "spämmitunnuksena". Ja botit olen käsittänyt hakukoneina, joille jopa voidaan antaa pääsyoikeuksia. Ja kun joku sanoo, että ei ole sallinut botpääsyä laisinkaan, niin eikös silloin juuri sekoita nämä hakukoneet ja roskaposti- eli spämmitunnukset keskenään, silllä hakukone eli bottien pääsyähän voidaan oikeuksilla hallita. Ja niillähän ei ole mitään tekemistä roskapostitunnarien kanssa.
Joskus funtsinut samaa, mutta ajatellut sen määritelmän selvivävän aina asiayhteydestä. :)
Tuolla isossa maailmassa käytetään myös usein nimitystä "Spambot" ja "Search engine bot" erottamaan näitä kahta toisistaan.

Toisaalta ainoat botit jotka luo tunnuksia on spämmerit ja ainoat botit joista yleensä on haittaa on spamboteista.
Hakukoneiden botteja taas hallitsee ylläpitäjä. Niiden "tunnukset" on melko vapaasti muokattavissa, mutta taitavat ne toimia vaikka niille ei "tunnuksia" olisikaan annettu.

Kolmantena on botit, jotka vaan raapii netin sisältöä (esimerkiksi sähköposteja etsivät spämmereille), mutta koskaan ei rekisteröidy tai edes tottele robots.txt:tä.
Nämä monasti vie palvelimelta resursseja. Melkein DoSsaavat sivustoa, koska ovat joko kirjoitettu huonosti tai sitten tekijä ei vain välitä. Kaikki pitää raapia nopeasti kokoon.

phpBB kakkosessa oli mielenkiintoinen ominaisuus, joka saattoi kuormittaa palvelinta huomattavastikin.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Bottien torjunta

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 07 Kesä 2009, 01:11

Tämä näyttää varsin tehokkaalta bottientorjuntakeinolta.

Viestiketju Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AhrefsBot/5.0 [Bot], Google [Bot] ja 48 vierailijaa