UTF8 for dummies

MODien asennus ja omat muokkaukset.
Avatar
Jannek
Hyvässä vauhdissa
Hyvässä vauhdissa
Viestit:17
Liittynyt:15 Syys 2006, 14:58
UTF8 for dummies

Viesti Kirjoittaja Jannek » 23 Loka 2009, 21:23

Saisikohan joltain viisaalta simppelit ja käytännölliset ohjeet utf8:n kanssa toimimiseen (enkä tarkoita kielitiedostoja).

Eli monimutkaistettuna sovelluksessani haetaan tietoa phpbb-kannasta, joka näytetään sivuilla. Sen jälkeen data matkaa GET-siltaa pitkin takaisin php:n puolelle, josta se syötetään suoraan takaisin Javasriptille ja sille "smarty-kopiolle" mikä phpbb:stä löytyy. Tämän jälkeen data matkaa takaisin kantaan Ajax-junalla.

Lopputuloksena minulla on yhdet pelihousut vähemmän ja ääkköset ovat yllättäen vit... anteeksi simppuralla :)

Eli olisiko jollain tarpeeksi rautalankaa, josta voisi vääntää yleisellä tasolla kuvan mitä taikoja pitää tehdä missäkin vaiheessa? miten javascript suhtautuu utf:ään tms.

Ps. Olen melko varma että tiedostot ovat kunnossa.

Kiitos!

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: UTF8 for dummies

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 23 Loka 2009, 22:11

En tiedä, mutta mitä sää yrität saada aikaseksi?
kuulostaa monimutkaiselta...

Avatar
Jannek
Hyvässä vauhdissa
Hyvässä vauhdissa
Viestit:17
Liittynyt:15 Syys 2006, 14:58

Re: UTF8 for dummies

Viesti Kirjoittaja Jannek » 28 Loka 2009, 00:43

Heh,
vastausta kannattaa yleensä etsiä sieltä kaikkein yksinkertaisimmasta päästä :oops: No onneksi laitoin tuon dummies jutun otsikkoon.

Taistelin asian kanssa tuolloin ties kuinka kauan ja tänään päätin sitten siirtyä eteenpäin ja unohtaa koko jutun toistaiseksi. Äsken jouduin sitten katsomaan jo paljon aiemmin kirjoittamiani koodeja ja rupesin ihmettelemään kohtaa:

Koodi: Valitse kaikki

$newtext = request_var('text', 'defaultvalue',true);
En ymmärtänyt miksi tekstini muka tulisi myös cookiesta, koska tiesin että se ei koskaan missään nimessä tulisi sieltä. No hetken ihmettelyn jälkeen olin jo poistamassa true-arvoa kun jossain muistilokerossa naksahti.

Vastaan siis itse itselleni:
Utf8 toimii kuin junan vessa mikäli:
-Tietokanta on utf8
-Tietokannan tiedot ovat utf8
-php yms. tiedostot eivät ole utf8
-SEKÄ haet kaikki selaimelta tulevat tiedot muodossa:
utf8_normalize_nfc(request_var('var', 'default',true,bool_cookie));

Kiitokset avusta!

Viestiketju Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 82 vierailijaa