Ilmaisfoorumit

Tämä alue on tarkoitettu heille, jotka käyttävät jotain useista erilaisista kolmannen osapuolen tarjoamista foorumipalveluista.
Avatar
ADdoctor
MODaaja
MODaaja
Viestit:182
Liittynyt:23 Marras 2007, 17:40
Paikkakunta:Espoo
Viesti:
Ilmaisfoorumit

Viesti Kirjoittaja ADdoctor » 25 Helmi 2009, 17:38

Nykyisin on runsas tarjonta erilaisista ilmaisfoorumeista. Ennen kuin joku kerkiää heittämän, että ei niistä ole miksikään, niin katsotaan kuitenkin asiaa vähän tarkemmin. :D

Jos tavoitteena on foorumi, joka käyttää englantia tai muuta maailmankieltä, niin tilanne on jopa hyvä. Foorumien hostit voivat usein jopa kuunnella asiakkaitaan ja olla yhteistyössäkin. Mutta kun on kyse maailmalla näin olemattoman pienistä markkinoista kuin Suomesta, niin juttu ei olekaan enää yksinkertainen. Pahimmassa tapauksessa ei saa mitään kontaktia hostiin, vaikka alussa oli tuhat ja sata hyvää lupausta. Tulevat mainoisbannerit ja muut epämukavuudet, jotka syövät foorumin jäsenten mielenkiintoa koko hommaan. Hoida siinä sitten foorumia. :problem:

Mutta toisaalta; olisi kovin hyvä, jos olisi kunnollisia ilmaisfoorumeita. Monet etsivät foorumia, blogia, vieraskirjaa tai muuta nettipalvelua jonka teknisestä ylläpidosta ei olla niin kiinnostuneita. Pitäisi päästä mahdollisimman vähällä. Eikä kaikki foorumit ole tarkoitettukaan muuhun kuin pienimuotoiseen yhteydenpitoon jonkin ryhmän kesken. Periaatteessa hyvä vaihtoehto olisi ilmaisfoorumien palvelut.

Nyt kysynkin tämän joukon mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. Onko meillä suomeksi saatavia kunnollisia ilmaisfoorumeita ja vastaavia palveluita? Mitä kokemuksia sinulla on, hyviä tai huonoja? Onko jokin foorumihosti, jota et voisi suositella hyvällä tahdollakaan tai kenties olet hyvän löytänyt? Tällainen kokemusten vaihto lienee ainoa keino, miten voitaisiin kehittää tai löytää sellaisia foorumihosteja, joille Suomikin olisi jokin kohde kartalla. Kun niillä kerran on kilpailua, niin se voisi ulottua tänne meillekin.

Todettakoon vielä, että foorumisoftia on erilaisia, mutta jos nyt puhutaan lähinnä phpBB softiin perustuvista kun niiden tukifoorumissa ollaan.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Ilmaisfoorumit

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 25 Helmi 2009, 18:10

foorumi.info olis ainakin suomalainen palvelu.

Kaikenhan pitää olla nykyään helppoa. Miksi tehdä itse, jos joku voi sen tehdä puolesta? Toivottavasti tekee puolesta. En mää näistä mitään tiedä, mää vaan käytän sitä...

Siinähän se mun suurin syy taitaa olla, miksi en ilmaispalveluista tykkää.
Ei ne ainakaan osoita ylläpitäjältä omistautumista foorumillensa, kun siinä ei ole senttiäkään kiinni rahaa. :)
Pisto / Nosto / Ravistus, käytä ja jätä... :shifty:

Avatar
ADdoctor
MODaaja
MODaaja
Viestit:182
Liittynyt:23 Marras 2007, 17:40
Paikkakunta:Espoo
Viesti:

Re: Ilmaisfoorumit

Viesti Kirjoittaja ADdoctor » 27 Helmi 2009, 17:05

Hi, vaikea on potkia sitä suuntausta vastaan, että helppoa pitää olla. Tottahan selvää on, että Lurttisen tavoin koodaustaitoiset eivät ilmaisfoorumeita hyväksy. Pitää olla harrastusta, tietoa, taitoa ja rahaa. Niin on ollut monessa asiassa aikaisemmin. Ei niitä DOSin aikaisia tietokoneitaan ollut aivan helppo käytellä ja viritellä. Mutta aikansa kutakin. Kyllä mä väitän, että nettisivustojen tarvitsijoista ei tulevaisuudesssa ole tarpeen kouluttaa koodaajia. Se ei tietenkään poista sitä, että sivustojen rakentelu ihan osista alkaen on mielenkiintoista ja kelpaa mainioksi harrastukseksi tai ammatiksi sille josta se on kivaa.

Kaikki tekeminen netissä ja tietokoneiden kanssa maksaa. Mikään ei ole ilmaista. Ei kuitenkaan se, että on valmis maksamaan mistä ja minne tahansa rahapussi koko ajan kädessä tee ihmisiä sen omistautuneemmiksi. He ovat vain vähän varakkaampia tai laiskempia.

Jos täällä on tarkoitus käsitellä phpBB:n kolmansien osapuolien asioita ja arvostella niiden palveluita, niin eipä pitkälle päästä jos kolmannet osapuolet ja niiden käyttäjät vain tyrmätään. :problem:

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Ilmaisfoorumit

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 27 Helmi 2009, 18:12

Lurttinen ei osaa koodata. Sen verran vain, mitä omiin yksinkertaisiin tarpeisiin tarvitsee, mutta osaa seurata koodia, kun ajatuksen kanssa lukee. :P
Mun ammattitaito ja osaaminen löytyy tuolta graafiselta alalta kirjapainojen maailmasta, jossa päivästä toiseen teen vähän kaikkea käyntikorteista kirjoihin. :)
Painokone (offset ja digi...) ja sen ongelmat on tutumpia, kuin tietokoneet.

Mutta "omistautuminen" hommaan, tarkoitan lähinnä sitä, että teen jotain työtä elääkseni. Raha ei kasva puissa, vaan se pitää tienata.
Maksaako sitten 20€ vuosi vai 2K€ vuosi siitä sivutilasta foorumia varten pistää jo miettimään.
20€ on aika vähän, ostin just korin kaljaa ja se maksoi enemmän, mutta yli 100€ vuosi palvelut pistävät jo miettimään kannattaako? Olisiko palvelulle käyttäjiä? Olisiko mun sivusto jollain tavalla erilainen, kuin muut netissä olevat?

Jos saan jotain ilmaiseksi, se on helppo ottaa. Tarvitsi sitä tai ei. Otetaan nyt tuolta tuokin, vaikka en ehkä tarvitse. Siitä pääsee helposti eroon, kun heittää roskiin.
Tuossa esimerkissä, olikohan tuo noin kuukauden pystyssä. Siinä ajassa olisi pitänyt saada paljon käyttäjiä ja aktiivinen foorumi. Todellisuus on, että foorumia perustaessa ei kannata ensimmäiseen vuoteen odotella mitään ihmeellistä. :) (ellei sitten ala esimerkiksi mainostamaan)
Riippuu tietty foorumista ja kuinka sille on valmiina jo tilausta. Jos sulla on esimerkiksi kymmenen kaveria saman harrastuksen perässä, foorumia perustaessa sulla on jo kymmenen varmaa käyttäjää luomassa sisältöä.

Nettisivujen tekohan ei ole vaikeaa nykyään. On front pagea ja dreamwaeveria, joilla homma käy kuin leikki. Netscapessakin taitaa vielä tänäänkin olla se editori sivujen tekoa varten?
Mutta, omistautuminen on omasta mielestäni suoraan verrannollinen siihen kuinka paljon sen saavuttamiseksi on nähty vaivaa. :)

Eihän tämä alue tyrmää noiden palveluiden käyttäjiä?
Ongelma tuen näkökulmasta on se, että tuollaisten palveluiden käyttäjät eivät välttämättä pääse tekemään samoja, kuin he joilla on suora pääsy foorumin tiedostoihin tai palvelimen asetuksiin.

Esimerkiksi; "kuinka asennan tyylin?"
Jos sulla on FTP-yhteys foorumin tiedostoihin vastaus olisi kutakuinkin;
"Siirrä tyylin tiedostot /styles/ hakemistoon ja asenna tyyli ylläpidosta. Muista pitää hakemistorakenne oikein"
Mutta ilmaispalvelussa vastaus on; "Ota yhtyttä palveluntarjoajaasi ja kysy josko laittaisivat"
Tuo on oikeastikin turhauttavaa. :) Tietää kyllä miten homma pitäis tehdä, mutta palveluntarjoajasta riippuvista rajoituksista sitä ei välttämättä voi toteuttaa.
Se rajoittaa vapautta käyttää koko softaa, jonka itse näkisin taipuvan omistajansa tahdon mukaan, kuin palveluntarjoajan tahdon mukaan.

Yksi syy miksi phpBB on niin suosittu on juuri siinä, että näitä ilmaispalveluja on olemassa. Ne on levittäneet sanaa phpBB:stä niin hyvässä, kuin pahassa.

Toinen on "Fantastico" ja muut palvelut, joita webbihotelleissa mainostetaan "helpoiksi"
Mikäpä olisi helpompaa, kuin asentaa phpBB vain parilla klikkauksella domainin hallintapaneelista? Ei tarvitse tietää mitään tietokannoista tai muista. Klikkaus vaan ja foorumi on olemassa.
Viimeksi ennen joulua ihmettelin yhtä phpBB2 foorumia, joka oli murrettu käyttäen vanhaa haavoittuvuutta.
Tietokanta kyllä näytti, että uutta pitäisi olla, mutta asennuksen jäljiltä olikin joukko sekalaisia tiedostoja, jotka olivat useammasta phpBB versiosta. :wtf: Niin vanhoista, kuin uudemmista.

Nää kaikki luo phpBB:lle mainetta niin hyvässä, kuin pahassa. :)

DOSsin aikana oli hienoa säädellä koneista jumppereilla keskeytyksiä ja ihmetellä miksi ei toiminut. Mulla taisi silloin aikanaan olla melkein koko 64K muistiakin vapaana, kun autoexec.battia ja config.syssiä aikani sorvailin. :lol: (aptiva, 486 DX2 50Mhz 4 megan muistilla. Aptivan/IBM:n omat roinat lähti koneesta poistoon aina uudelleen asennuksen yhteydessä)
Kuusnepat ja Amigat sitä ennen ne vasta värkkejä oli ja pitkälle 90 luvulle aiheutti ihmetystä, että miten noin tehoton kone vetää samaa ongelmitta missä tehokkaammat PC:t oli kyykyssä. :mrgreen:

Nykyään mun koneet on itse kasattuja ja tilauksessa Aspire One miniläppäri Linpuksella.
Se halpa versio siis. Siihen on tosin hommattu jo giganen SO-DIMM pientä muistipäivitystä varten ja nlitellä pienentelin todella vanhan version (tässä versiossa ei ole edes SP1 vielä mukana, mutta slipstreamasin SP3 mukaan) Windows Xp:stä odottamaan asennusta. :P
En vaan saa "poltettua" tuota imagea USB tikulle asennusta varten, joten taidan tehdä vanhanaikaiset ja ottaa vanhan CD aseman ja muutaman kaapelin + virittää ne Aspiren USB porttiin IDE-USB adapterilla.
Takuuhan tuossa muistipäivityksessä raukeaa, kun netistä löytyvät ohjeet käskee purkaa koko koneen atomeiksi. :lol:

Avatar
ADdoctor
MODaaja
MODaaja
Viestit:182
Liittynyt:23 Marras 2007, 17:40
Paikkakunta:Espoo
Viesti:

Re: Ilmaisfoorumit

Viesti Kirjoittaja ADdoctor » 28 Helmi 2009, 17:27

Kiitos pitkästä ja mukavasta tarinasta. Se valaisi ja perusteli mielipiteitäsi asioista. Munkin ammattitaito sivuaa omaasi, tosin vain sivuaa, sillä olen eläkkeellä oleva entinen journalisti ja lehtien tekijä, viestijä, taiteilija ja graafinen suunnittelija, yrittäjä jne. Ollut jo pitkään eläkkeellä, mikä tekee aikoinaan hyvänkin eläkkeen saaneen köyhäksi. Ja ryhtyy ajattelemaan asioita muidenkin kannata, joilla ei kerta kaikkiaan rahaa ole.

Ymmärrän tuon "omistautumisen" vähän toisin. En kytke sitä mihinkään toimeentuloon tai sellaiseen, vaan siihen miten syvällisesti on jossakin asiassa mukana. Voi olla tavattoman syvällä, erikoistunut jne vaikka sillä ei ole välttämättä mitään yhteistä ansiotoiminnan kanssa. Tietysti sitten - kuin kulman takana - on mahdollisuus, että jos osaan piirtää, niin ryhdyn taitelijaksi. Ja jos sitten en muuta tekisi niin silloin olen myös taloudellisesti omistautunut taiteen tekemiseen... (Jee, on nitä Suomessakin, ainakin Juhani Palmu, mutta ei silläkään kovin hyvin mene) :D

Tuo on ilman muuta totta, että ilmaisia voi vaikka keräillä ja suhtautua kuin kesäkissaan. Se on niiden varjopuoli. Tosin ulkomaiset ilmaisten foorumien hostit tekevät yleensä parhaansa, että löytyisi vähän rahavirtaakin ja sitä tarkoittamaasi taloudellista omistautumista. Eiköhän löydykin, kun hostaaminen kannattaa.

"Tyrmäämisellä" takoitin sitä, että jos me mollaan kaikki ilmaisfoorumeja etsivät ja käyttävät heti esittelyssä, niin silloin ei heillä ole halua edes keskustella asiasta. Ja mä peräänkuulutin siis mahdollisimman monien niiden käyttäjien kokemuksia erilaisista hosteista ja palveluista. Mulla oli ajatuksena, että saataisiin kartoitettua varsinkin ulkomaisesta tarjonnasta kanavia, joita saattaisi joku toinenkin käyttää johonkin takoitukseen ja myös niitä, joista on huonoja kokemuksia. Nimenomaan huonojen kokemusten pohdiskelu ja mielipiteenvaihto voisi tuoda kiinnostusta siihenkin, että vaaditaan hiukan enemmän ja vaikka asennetaan itse foorumi.

Mutta usko tai älä, kaikki eivät koskaan halua syventyä kovin pitkälle foorumien tekniikaan. Eikö yritetä heillekin järjestää tietoa miten sitten kannattaisi menetellä... :?: Lisäksi ilmaisfoorumitkin kehittyvät koko ajan. Parhaimmissa voi jo nyt parilla klikkauksella hoitaa monenlaisia tyyli/ulkonäköasioita. Eiköhän kehitys tuohon suuntaan olis menossa.

Itselleni on ollut varsin työlästä perehtyä foorumeihin, eikä syvällinen tieto vieläkään kehuttavaa ole. Yhtenä tuotoksena noista kokemuksista olen täälläkin tukifoorumissa esittänyt, että koottaisiin yhteen paikkaan, aiheboxiin, linkit kaikenlaisiin olemassaoleviin ohjeisiin ja latauksiin. Voisi olla jopa jako eglanninkieliset ja suomenkieliset. Ohjeet laatikosta siis löytyisi tietoa niin asennukseen kuin muihinkin, joihin sitä jo on. Luulisi, että pääsitte helpommallakin kun voi heti opastaa paikkaan, jossa kyseisiä ohjeita on. Ja neuvojen etsijän kannalta "ohjekirjasto" olisi tosi hyödyllinen, sillä niiden löytäminen eri paikoista on vaikeaa ja sattumanvaraista. (Keskustelussa asioista perillä olevat sanoivat, että mitä valitat kun tee sellainen. Johon mä sanoin, että valitettavasti en ole siihen keräämiseen pätevä. :eh: )

En malta olla kertomatta kokemusta pbpBB portaalin asennuksen opiskelusta. Netissähän on englanninkielinen tukifoorumi nimenomaan portaalille, jossa voi kysyä. Mutta syystä tai toisesta, systeemi ei koskaan hyväksynyt tunnuksiani, että olisin päässyt sinne kysymään mitään. Kysyin sitten pari kertaa jotakin täälläkin, jostakin sain neuvoja, jostakin ei mitään. Täytyy tunnustaa, että lopahti koko mielenkiinto portaalien asenteluun ja virittelyyn. Ihan kuin niistä perillä olevat olisivat tarkoituksella halunneet pitää ovensa suljettuna, koska vapaan koodin ohjelmien neuvonta on tietysti vaapaaehtoista harrastusta. (Eivätkö ne ole ollenkaan omistautuneet? :lol: ) Portaalin tekeminen ja virittäminen on myös niitä toimenpiteitä, joihin on ilman aikaisempaa kokemusta vaikea päästä kiinni. Ehkäpä sellainen onkin ammati-ihmisten tehtäviä tai sitten kehitetään foorumipalveluita portaaleineen, jolloin jälleen pääsee ilman laajoja koodaamisia?

Ensimmäiset koneet olivat mulla IBM:n ekoja pöytäkoneita. Nyt koneita on useita, pöytäkoneet itse kasattuja + läppäri. Yhdeksi harrastuksekseni olen rohjennut ilmoittaa tietotekniikan. Kukaan meistä ei kuitenkaan tiedä siitä kaikkea, mutta joku aina jotakin. Eikös se niin mene?

Anubis
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:865
Liittynyt:15 Elo 2006, 11:01

Re: Ilmaisfoorumit

Viesti Kirjoittaja Anubis » 11 Maalis 2009, 11:25

Lurttinen kirjoitti:Nykyään mun koneet on itse kasattuja ja tilauksessa Aspire One miniläppäri Linpuksella.
Se halpa versio siis. Siihen on tosin hommattu jo giganen SO-DIMM pientä muistipäivitystä varten ja nlitellä pienentelin todella vanhan version (tässä versiossa ei ole edes SP1 vielä mukana, mutta slipstreamasin SP3 mukaan) Windows Xp:stä odottamaan asennusta. :P
En vaan saa "poltettua" tuota imagea USB tikulle asennusta varten, joten taidan tehdä vanhanaikaiset ja ottaa vanhan CD aseman ja muutaman kaapelin + virittää ne Aspiren USB porttiin IDE-USB adapterilla.
Takuuhan tuossa muistipäivityksessä raukeaa, kun netistä löytyvät ohjeet käskee purkaa koko koneen atomeiksi. :lol:
Kai otit kovalevyllisen version, jos meinaat XP:n asentaa. XP meinaan ei asennu flashlevylle.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Ilmaisfoorumit

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 11 Maalis 2009, 11:44

Anubis kirjoitti:
Kai otit kovalevyllisen version, jos meinaat XP:n asentaa. XP meinaan ei asennu flashlevylle.
Asentuupas, koska justiinsa sen flashille asensin. :P Hyvin se siinä pyörii, mutta flässin luku/kirjoitus on uskomattoman hidasta.
Se tosin oli tiedossa jo alunperin.

Oon tuossa twiikannut XP:tä ja sulavasti pyörii, mitä nyt saattaa jumahtaa hetkeksi aina välillä. Justiinsa silloin, kun pitäs levyä käyttää. :P Välillähän se winukka tosin miettii muutenkin, mutta resursseja tuossa netbookissa on varmasti enemmän, kuin tarpeeksi.

Gigasen muistipäivityksen laitoin myös jo ja nyt muistia on 1.5Gb. Siinäkin oli hieman tuskailemista, kun wifi-kortin ruuvi ei lähtenyt suosiolla irti ja muodosti ns "venäläisen sinetin" siihen ruuvin kantaan. Se siis pyöristyi.
Otin porakoneen ja ruuvasin koko ruuvin hemmettiin siitä. :P Onneksi tuo pora on vain kaksi kertaa isompi, kuin läppäri. Hieman sai olla käsi tarkkana, mutta kunnollisella terävällä terällä on hyvä porata.

Koneen oma tuuletin pitää julmettua mekkalaa. Yllättävänkin kovaa. Löysin siihen controllin ja asetin tuulettimen käynnistymään vasta 70 asteessa. On ollut hiljaista sen jälkeen. Ehkä vois tiputtaa vielä alhaisemmaksikin, sillä jo 60 astetta tuntuu olevan työn takana normaalissa käytössä.

Näppärä värkkihän tuo on, mutta kaveriksi kaipaa ulkoisen aseman jos meinaa enemmän tavaraa kuljetella. Mulle tuo tuskin on ongelma, koska pöytäkoneella tehdään työt ja tuo kulkee mukana reissussa vain sähköpostia ja nettiä varten.
Kännykkään (HTC) latasin jo WMWifiRouterin, joka muuttaa luurin Wlan tukiasemaksi. Mokkula siis maukana, mutta taskussa...
Näppärää, ei tartte johtojen ja USB tikkujen kanssa pelleillä, vaikka sekin mahdollisuus luonnollisesti on vielä olemassa jos ei Wlania tahdokaan käyttää.

Nyt ei kuulu tuulettimesta mitään ja "kovalevykin" on äänetön. Hassua näpelöidä sellaista, kun se ei edes tärise...

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 259 vierailijaa