Varmuuskopiointi

Muu phpBB2:n liittyvä keskustelu tänne
Alueen säännöt
1.1.2009 loppuu virallinen tuki phpBB2 versiolle. http://www.phpbbsuomi.com/viewtopic.php?f=1&t=2189

Konvertoiminen phpBB3 versioon on suositeltavaa.
kerrunch
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:45
Liittynyt:03 Huhti 2006, 11:56
Varmuuskopiointi

Viesti Kirjoittaja kerrunch » 11 Huhti 2006, 11:15

Tervehdys,

Olen lukenut varmuuskopioinnista useammassa eri paikassa, ja phpbb-foorumin oman backup-toiminnon kanssa voi selvästi olla ongelmia. Ajattelin vielä varmentaa teiltä viisaammilta, olenko ymmärtänyt phpbb-foorumin varmuuskopioinnin oikein...

1 Jos ottaa foorumista - joka on kooltaan alle 2 MB - varmuuskopion, backupin pitäisi toimia ok, mutta suurempien kanssa foorumin oma varmuuskopiotoiminto ei ole toimintavarma?
2 Jos otan varmuuskopion kaikista phpbb-foorumin tiedostoista palvelimella, ja myöhemmin huomaan tarvetta varmuuskopiolle, voinko vain uploadata varmuuskopioimani tiedostot palvelimelle ja olettaa, että foorumi on taas toimintakelpoinen? Tietysti menetän varmuuskopion jälkeen tehdyt postit. Onko tämä riittävä? Miten taustalla toimiva SQL-kanta, se ei näin kai kopioidu samassa yhteydessä, vai kopioituuko?
3 Useammassa postissa mainittiin ns. varmuuskopiointiohjelma, jolla saa hyvin otettua varmuuskopioita suuremmistakin phpbb-tietokannoista. Tietääkö kukaan, onko Macille olemassa hyvää vastinetta?

Myönnän, että tietämykseni kokonaisuudesta on hyvin suppea, toivonkin valaistusta joltain viisaammalta :D

strato
MODaaja
MODaaja
Viestit:77
Liittynyt:30 Maalis 2006, 10:55
Paikkakunta:Ylöjärvi
Viesti:

win

Viesti Kirjoittaja strato » 11 Huhti 2006, 11:38

Itse olen ottanut Windowsin omalla varmuuskopioinnilla aina koko setistä kopion. ja sieltä palautellut phpbb2 kansiota epäonnistuneiden säätöjen älkeen
50% kettujen oveluudesta on kanojen tyhmyyttä!

Avatar
Admin
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:721
Liittynyt:13 Marras 2005, 15:45

Re: Varmuuskopiointi

Viesti Kirjoittaja Admin » 11 Huhti 2006, 12:07

kerrunch kirjoitti:Tervehdys,

Olen lukenut varmuuskopioinnista useammassa eri paikassa, ja phpbb-foorumin oman backup-toiminnon kanssa voi selvästi olla ongelmia. Ajattelin vielä varmentaa teiltä viisaammilta, olenko ymmärtänyt phpbb-foorumin varmuuskopioinnin oikein...

1 Jos ottaa foorumista - joka on kooltaan alle 2 MB - varmuuskopion, backupin pitäisi toimia ok, mutta suurempien kanssa foorumin oma varmuuskopiotoiminto ei ole toimintavarma?
Tämä oli varmaankin tietokanta -asia, foorumihan on helppo varmuuskopioida. Muuta ei tarvitse tehdä kuin todellakin siirtää kopiot kaikista kansioista ja tiedostoista omalle koneelle. MySQL -kannan kopioiminen ja palauttaminen on se mikä aiheuttaa ongelmia joskus.
2 Jos otan varmuuskopion kaikista phpbb-foorumin tiedostoista palvelimella, ja myöhemmin huomaan tarvetta varmuuskopiolle, voinko vain uploadata varmuuskopioimani tiedostot palvelimelle ja olettaa, että foorumi on taas toimintakelpoinen? Tietysti menetän varmuuskopion jälkeen tehdyt postit. Onko tämä riittävä? Miten taustalla toimiva SQL-kanta, se ei näin kai kopioidu samassa yhteydessä, vai kopioituuko?
Eli foorumin rakenne yms on fyysisesti niissä kansioissa ja filuissa mitä näet palvelimella. Käyttäjät, viestit jne ovat MySQL -tietokannassa, joten vastaus on äkkiseltään ei tai ainakin ei välttämättä ;)
MySQL ei kopioidu samalla.
3 Useammassa postissa mainittiin ns. varmuuskopiointiohjelma, jolla saa hyvin otettua varmuuskopioita suuremmistakin phpbb-tietokannoista. Tietääkö kukaan, onko Macille olemassa hyvää vastinetta?
??

Avatar
Esashi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:376
Liittynyt:19 Tammi 2006, 10:22
Viesti:

Re: Varmuuskopiointi

Viesti Kirjoittaja Esashi » 11 Huhti 2006, 20:28

kerrunch kirjoitti:
3 Useammassa postissa mainittiin ns. varmuuskopiointiohjelma, jolla saa hyvin otettua varmuuskopioita suuremmistakin phpbb-tietokannoista. Tietääkö kukaan, onko Macille olemassa hyvää vastinetta?

Myönnän, että tietämykseni kokonaisuudesta on hyvin suppea, toivonkin valaistusta joltain viisaammalta :D
Muuten jos Macille pitää etsiä hyvää mysql backupsoftaa niin kannatisikos kysyä fiMUG yhdistykseltä (Finnish Macintosh users group), jonka jo kait maccikäyttäjänä tiedätkin?

Jos et tiedä niin http://www.fimug.fi ja sieltä löytyy iahn macciammattilaisiakin jotka ilmateeksi jakavat tietotaan ja sieltä aika varmasti saat tietoa tuohonkin.

Ja kun saat tiedon niin kerrohan täälläkin?

Heh tässä muuten juttua miten Windows XPtä on pyörietty Macintosh laitteella: http://gearlog.com/blogs/gearlog/archiv ... /8212.aspx :)
Esashi

Maan Äiti, anna minulle
ymmärrystä heidän suhteen, jotka eivät ymmärrä minua,
kärsivällisyyttä heitä kohtaan, jotka eivät pidä minusta,
viisautta, osatakseni kätkeä heidän ruumiit,
jotka ovat käyneet hermoilleni

kerrunch
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:45
Liittynyt:03 Huhti 2006, 11:56

Re: Varmuuskopiointi

Viesti Kirjoittaja kerrunch » 12 Huhti 2006, 08:14

Esashi kirjoitti:Muuten jos Macille pitää etsiä hyvää mysql backupsoftaa niin kannatisikos kysyä fiMUG yhdistykseltä (Finnish Macintosh users group), jonka jo kait maccikäyttäjänä tiedätkin?

Ja kun saat tiedon niin kerrohan täälläkin?
Fimug on tuttu, kyllä. Pitänee kysellä sieltä suunnalta. Tutkin asiaa ja kun (toivottavasti) löydän itselle toimivan ratkaisun, pistän tänne tietoa.

Hyvää nyt on, että ensi kertaa hahmotan, mitä pitää todellisuudessa tehdä. Olin autuaasti siinä harhaluulossa, että FTP-siirrolla saan kaiken olennaisen backupattua, mutta siinä jääkin se kaikkein olennaisin (itse tietokanta) saamatta.

Avatar
Esashi
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:376
Liittynyt:19 Tammi 2006, 10:22
Viesti:

Re: Varmuuskopiointi

Viesti Kirjoittaja Esashi » 13 Huhti 2006, 08:56

kerrunch kirjoitti:
Esashi kirjoitti:Muuten jos Macille pitää etsiä hyvää mysql backupsoftaa niin kannatisikos kysyä fiMUG yhdistykseltä (Finnish Macintosh users group), jonka jo kait maccikäyttäjänä tiedätkin?

Ja kun saat tiedon niin kerrohan täälläkin?
Fimug on tuttu, kyllä. Pitänee kysellä sieltä suunnalta. Tutkin asiaa ja kun (toivottavasti) löydän itselle toimivan ratkaisun, pistän tänne tietoa.

Hyvää nyt on, että ensi kertaa hahmotan, mitä pitää todellisuudessa tehdä. Olin autuaasti siinä harhaluulossa, että FTP-siirrolla saan kaiken olennaisen backupattua, mutta siinä jääkin se kaikkein olennaisin (itse tietokanta) saamatta.
Haa toinen fimugilainen siis? :)

Kaksi asiaa backup...ei kun kolme:

1) teet hakemiston minen tietokanta varmuuskopsataan
2) samaan hakemistoon sitten FTPllä se foorumin koko runko eli se koko päähekemisto alihakemistoineen
3) kovalevyltä sitten se hakemisto missä on tietokanta + foorumin runko poltat cdlle tai dvdlle. Tuo sen takia että JOS koneellesi tapahtuu jotain niin on foorumi tallessa.

Ite otan tuosta foorumista noin viikon kahden välein dbn backupin ja aina jos lisätty modeja tms. niin rungon backup. Sen lisäksi on mulla puhdas phbbp-paketti myös ilman mitään modeja jos sattuu tapahtumaan jotain.

Jos saat selville mikä softa hoitaa maccipuolella mysql backuppausta niin kerrrohan tännekin?
Esashi

Maan Äiti, anna minulle
ymmärrystä heidän suhteen, jotka eivät ymmärrä minua,
kärsivällisyyttä heitä kohtaan, jotka eivät pidä minusta,
viisautta, osatakseni kätkeä heidän ruumiit,
jotka ovat käyneet hermoilleni

Viestiketju Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 73 vierailijaa