Palautetta tukifoorumista
Mulla on paha vika, että sanon tai kirjoitan mitä ajattelen. Siksi en voi olla ihmettelemättä, että tähän tukifoorumiin ei ole uskallettu laittaa kaikille keskustelufoorumeille niin tyypillistä postilaatikkoa kuin palaute. Ei kai voida lähteä siitä, että foorumit ilman muuta ovat sellaisia, mitä kayttäjät niiltä toivovat. Ja useinhan myös kiitoksen paikka on palautteessa.
PhpBB forumeihin ja niiden asennuksiin liittyy hyvin monenlaisia ohjeita. Esim. kansainvälisellä phpBB sivustolla on runsaasti - liian runsaasti? -opastavaa materiaalia. Jokainen voi täältä itse katsoa, mitä oppaita täällä on suomeksi. Jos mitään selkeää suomenkielellä ei ole saatavissa (lue: kukaan ei viitsi tehdä), niin eikö voisi edes laatia harkitun ja karsitun listan englanninkielisistä ohjeista ja niihin linkit? Luulisi opastuksen helpottamisen ja "automatisoinnin". Olevan tällekin sivustolle hyödyksi.
PhpBB forumeihin ja niiden asennuksiin liittyy hyvin monenlaisia ohjeita. Esim. kansainvälisellä phpBB sivustolla on runsaasti - liian runsaasti? -opastavaa materiaalia. Jokainen voi täältä itse katsoa, mitä oppaita täällä on suomeksi. Jos mitään selkeää suomenkielellä ei ole saatavissa (lue: kukaan ei viitsi tehdä), niin eikö voisi edes laatia harkitun ja karsitun listan englanninkielisistä ohjeista ja niihin linkit? Luulisi opastuksen helpottamisen ja "automatisoinnin". Olevan tällekin sivustolle hyödyksi.
Re: Palautetta tukifoorumista
hpguru on tehnyt adminpaneelista omalle palvelulleen hyvät oppaat, ne pätee pitkälle tavis-foorumissakin. 
http://hpguru.net/phpbbfi/
Peetra.

http://hpguru.net/phpbbfi/
Peetra.
muista backuppi!
hyvä copy/paste monen kannan dumpille: http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 // ei tartte omaa ohjelmistoa.
hyvä ison kannan dumpeille http://www.mysqldumper.net/ //Selkeä käyttöliittymä! Asentuu palvelimelle kuin itsestään.
hyvä copy/paste monen kannan dumpille: http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 // ei tartte omaa ohjelmistoa.
hyvä ison kannan dumpeille http://www.mysqldumper.net/ //Selkeä käyttöliittymä! Asentuu palvelimelle kuin itsestään.

Re: Palautetta tukifoorumista
Juu kiitos, hyvä tietää ja käyttää. Mun mielestä juuri tuo siellä sun täällä olevan tietouden kerääminen ja jäsentäminen olisi tämän tukifoorumin heiniä. Tietysti ne ei synny itsestään... 

Re: Palautetta tukifoorumista
Kiitos palautteesta 

Re: Palautetta tukifoorumista
Jokainenhan voi tehdä palauteketjun tänne, ei siinä ole sen kummosempaa. Oma foorumi palautteelle on täysin turhaa ja tarpeetonta, niin vähän sitä kuitenkin olisi tulossa.ADdoctor kirjoitti:Mulla on paha vika, että sanon tai kirjoitan mitä ajattelen. Siksi en voi olla ihmettelemättä, että tähän tukifoorumiin ei ole uskallettu laittaa kaikille keskustelufoorumeille niin tyypillistä postilaatikkoa kuin palaute. Ei kai voida lähteä siitä, että foorumit ilman muuta ovat sellaisia, mitä kayttäjät niiltä toivovat. Ja useinhan myös kiitoksen paikka on palautteessa.
Tämäkin ongelman olisi helpoiten ratkaissut siten, että olisi aloittanut ketjun jossa olisi ollut muutama linkki ja ilmoittanut että muutkin voi koota omat linkkinsä siihen ketjuun. Joskus voi itse tehdä sen ensimäisen askeleen sen sijaan että odottaa ja valittaa että muut tekisivät sen.ADdoctor kirjoitti:PhpBB forumeihin ja niiden asennuksiin liittyy hyvin monenlaisia ohjeita. Esim. kansainvälisellä phpBB sivustolla on runsaasti - liian runsaasti? -opastavaa materiaalia. Jokainen voi täältä itse katsoa, mitä oppaita täällä on suomeksi. Jos mitään selkeää suomenkielellä ei ole saatavissa (lue: kukaan ei viitsi tehdä), niin eikö voisi edes laatia harkitun ja karsitun listan englanninkielisistä ohjeista ja niihin linkit? Luulisi opastuksen helpottamisen ja "automatisoinnin". Olevan tällekin sivustolle hyödyksi.
Re: Palautetta tukifoorumista
Just noinhan se syntyy, jokainen voi itse. Mulla oli tarkoituksena osoittaa, että se kuuluisi jopa tukifoorumin oman väen tehtäviin. Hehän tietävät, mitä täällä on ja mitä on esim. enkunkielisessä phpBB tuessa ja muuallakin netissä. Eiköhän tullut sielläkin luettua. Jos katsot Anubis, miten monta postausta olen tänne lähettänyt ja sitten vertaat siihen, mitä itse olet lähettänyt, niin ehkä sinäkin huomaat että en ole kovinkaan pätevä henkilö muita täällä phpbb:stä opastamaan.
Enkös nyt avannut sellaisen ketjun, jossa on palauttetta?
Ja onhan meitä, joiden mielestä palaute on valittamista. Itse ymmärrän asian toisin. Palautteen avulla voidaan asioita kehittää, ja esim. ymmärtää paremmin eri osapuolia. Jos tämäntapainen kontakti puuttuu, niin monissa asioissa ja myös tukifoorumissa se osoittaa melkoista välinpitämättömyyttä käyttäjiä kohtaan.
Enkös nyt avannut sellaisen ketjun, jossa on palauttetta?

Re: Palautetta tukifoorumista
Ei liity tähän ketjuun tai aloittajaan, mutta on yleinen huomio noista "nettisivupalautteista" 
Tuossa justiinsa lopetin OCF foorumin ylläpidon. Häivyin koko kerhosta.
Tehkööt jäsenet itse...
Näissä palautteissa, ei niissä mitään pahaa ole. Päinvastoin se on ihan suotavaakin antaa toivomusta ja vinkkiä mitä voisi joskus tehdä tai parantaa.
Ongelma näissä palautteissa on se, miten se annetaan. Asiallinen palaute huomioidaan yleensä aina. Oli sitten toimenpide, että sellaista ei tehdä ollenkaan.
Palautteen antaminenhan ei ole takuu, että se myös toteutuu.
Mutta iso osa tuolla OCF foorumilla (=tarkoittaen myös kerhon jäseniä, ei pelkästään foorumin käyttäjiä) ei tajunnut sitä yksinkertaista faktaa, että jos annat palautetta vittuilemalla sitä tuskin kuunnellaan. Kynnys sen toteuttamiseksi on hyvin korkealla.
Samaten toinen asia mitä harva tajuaa, että vittuilu ja herjaaminen ei ole "kritiikkiä"
Asiallinen kritiikki ja asiallinen palaute. Jos se on liikaa pyydetty, niin tehkööt sitten itse.
Tuossa kerhossa ei ollut mitään vikaa. Kerhon toimihenkilötkin on mukavia. Kerhon jäsenet taas käyttäytyy kuin pienet vauvat.
Helvetillinen itku ja parku päälle teki sitten mitä tahansa.
Kolmantena voisi sanoa, että jos ehdottaa jotain. Ehdota, älä vaadi.
Kynnys toteuttamiseen, kun talkoilla ja ilmaiseksi tehdään on paljon matalemmalla, jos sitä ehdotetaan asiallisesti.
Jos ehdotus onkin vaatimus, se hyvin todennäköisesti jää tekemättä, kun ei huvita.
Se on aina käyttäjän omasta asenteesta kiinni, miten asian esittää.
Neljäs asia. Kaikki muutokset ovat pahasta.
(Kerhosta saadun palautteen mukaan esimerkiksi päivitys oli verrattavissa esikoisen murhaan...)
Joku itkee ja valittaa aina vastaan. Sellaista tilaisuutta ei ole vielä koskaan tullut mulle vastaan, että kaikki on tyytyväisiä.
Jos ei muuta, niin joku käyttäjä joutuu tekemään jonkin asian eritavalla, kuin ennen. = hirveä itku päälle.
Mulla on aika paljon tavaraa työnalla tällekin foorumille, mutta ei aikaa tehdä.
Onneksi ei enää tarvitse noita OCF hommia kuitenkaan tehdä.
Siitä paikasta tuli enemmän rasite, kuin hyödyke. Sai tehdä ilmaiseksi nettisivua ja kerholehteä, tai ilmaiseksi ja ilmaiseksi. Kyllä mää siitä jäsenmaksun maksoin aina, että sain olla mukana tekemässä...

Tuossa justiinsa lopetin OCF foorumin ylläpidon. Häivyin koko kerhosta.

Näissä palautteissa, ei niissä mitään pahaa ole. Päinvastoin se on ihan suotavaakin antaa toivomusta ja vinkkiä mitä voisi joskus tehdä tai parantaa.
Ongelma näissä palautteissa on se, miten se annetaan. Asiallinen palaute huomioidaan yleensä aina. Oli sitten toimenpide, että sellaista ei tehdä ollenkaan.
Palautteen antaminenhan ei ole takuu, että se myös toteutuu.
Mutta iso osa tuolla OCF foorumilla (=tarkoittaen myös kerhon jäseniä, ei pelkästään foorumin käyttäjiä) ei tajunnut sitä yksinkertaista faktaa, että jos annat palautetta vittuilemalla sitä tuskin kuunnellaan. Kynnys sen toteuttamiseksi on hyvin korkealla.
Samaten toinen asia mitä harva tajuaa, että vittuilu ja herjaaminen ei ole "kritiikkiä"
Asiallinen kritiikki ja asiallinen palaute. Jos se on liikaa pyydetty, niin tehkööt sitten itse.
Tuossa kerhossa ei ollut mitään vikaa. Kerhon toimihenkilötkin on mukavia. Kerhon jäsenet taas käyttäytyy kuin pienet vauvat.
Helvetillinen itku ja parku päälle teki sitten mitä tahansa.
Kolmantena voisi sanoa, että jos ehdottaa jotain. Ehdota, älä vaadi.
Kynnys toteuttamiseen, kun talkoilla ja ilmaiseksi tehdään on paljon matalemmalla, jos sitä ehdotetaan asiallisesti.
Jos ehdotus onkin vaatimus, se hyvin todennäköisesti jää tekemättä, kun ei huvita.
Se on aina käyttäjän omasta asenteesta kiinni, miten asian esittää.

Neljäs asia. Kaikki muutokset ovat pahasta.
(Kerhosta saadun palautteen mukaan esimerkiksi päivitys oli verrattavissa esikoisen murhaan...)
Joku itkee ja valittaa aina vastaan. Sellaista tilaisuutta ei ole vielä koskaan tullut mulle vastaan, että kaikki on tyytyväisiä.
Jos ei muuta, niin joku käyttäjä joutuu tekemään jonkin asian eritavalla, kuin ennen. = hirveä itku päälle.
Mulla on aika paljon tavaraa työnalla tällekin foorumille, mutta ei aikaa tehdä.

Onneksi ei enää tarvitse noita OCF hommia kuitenkaan tehdä.

Siitä paikasta tuli enemmän rasite, kuin hyödyke. Sai tehdä ilmaiseksi nettisivua ja kerholehteä, tai ilmaiseksi ja ilmaiseksi. Kyllä mää siitä jäsenmaksun maksoin aina, että sain olla mukana tekemässä...
Re: Palautetta tukifoorumista
Kiitos, tuo oli kovasti asillista ja kokemuksen mukanaan tuomaa asiaa. Ehkä siihen voi vielä lisätäkin vähän filosofiaa:
Palautteen laadun mediat ja foorumit yleensä tietävät. Siitä voidaan saada hyödyllistä ketittämisen raamia, mikäli se on todellista parempaan tähtäämistä eikä besservisserimäistä pottuilua. Palaute ei kuitenkaan pysty missään tapauksessa yksinään neuvomaan tai ohjaamaan esim. foorumin kehitysasioita. Sitä ehdotetaan niin monenlaista, vaikka mahdotonta toteuttaa, liian monimutkaista, asiaa jolle ei ole laajempaa tarvetta jne. Niitä pitää siis lukea oikealla tavalla. Voi huomata, millaiset asiat kiinostavat ja parhaassa tapauksessa miksi.
Jokainen median kanssa tekemisissä ollut tietää, että lukijoilta, yleisöltä ei kannata kysyä, miten mediaa toimitetaan, miten sitä voitaisiin parantaa. Olisikin kovin helppoa, jos yleisö/käyttäjät voisivat sen sanoa. Välineen kehittäminen on aina yksinomaan sen hallinnon (toimitus lehdissä, staffi netissä) oma asia. Vain se voi nähdä suuntaviivoja ja tulevaisuutta välineen kohdalla eli mihin laivaa ohjataan. Mutta - siinä ohjailussa on kunnollisella palautteella oma merkityksensä.
Tuossa jo ylimalkaisesti mainitsin, että osapuolet oppivat ymmärtämään toisiaan paremmin. Tämä tarkoittaa nettifoorumin kohdalla, että sen vetäjät ja käyttäjät näkevät, että asioita voidaan tarkastella eri kannalta. Se voi lisätä keskinäistä yhteisymmärrystä. Käyttäjä voi huomata, että foorumin vetäjät eivät olekaan ilkeyttään tehneet tuollaisia ratkaisuja tai laiskuuttaan jättäneet jotakin tekemättä...
Pahoittelen puolestani, että Lurttinen olet joutunut luopumaan harrastuksista, jotka ovat aikoinaan olleet mielekkäitä. Kun meikäläinen toimii jonkinlaisena neuvojana foorumeissa - huom. ei phpbb asioisssa! - niin viime aikojen kehitys eri foorumeissa osoittaa valitettavasti huonoon suuntaan. Se on juuri tuo, että pottuillaan enemmän kuin ennen. Myös meidän neuvojien taso on laskussa! Yhä useammin näkee ylimalkaisia neuvoja, joilla ei ole kysyjälle varmasti juuri mitään merkitystä. Kun kunnollisen neuvon antaminen olisi teettänyt vähän selvitystyötä. Kehityksen taustalla on yleinen elämisen ja sen aikataulun tiukkeneminen. Yhä harvemmin viitsitään vääntää rautalankaa, vaikka se olisi usein aivan vättämätöntä. Kun emme ole syntyneet tietotekniikka valmiiksi meihin ohjeilmoituna.
Vielä yksi näkemys palautteen antajille: Älä pelkästään arvostele. (Vittuiluun ei tarvitse vastata, vaan se jätetään omaan arvoonsa). On niin helppoa sanoa, että toi on huono. Palautteelle antaa arvon jos kertoo, miten sitten paremmin.

Palautteen laadun mediat ja foorumit yleensä tietävät. Siitä voidaan saada hyödyllistä ketittämisen raamia, mikäli se on todellista parempaan tähtäämistä eikä besservisserimäistä pottuilua. Palaute ei kuitenkaan pysty missään tapauksessa yksinään neuvomaan tai ohjaamaan esim. foorumin kehitysasioita. Sitä ehdotetaan niin monenlaista, vaikka mahdotonta toteuttaa, liian monimutkaista, asiaa jolle ei ole laajempaa tarvetta jne. Niitä pitää siis lukea oikealla tavalla. Voi huomata, millaiset asiat kiinostavat ja parhaassa tapauksessa miksi.
Jokainen median kanssa tekemisissä ollut tietää, että lukijoilta, yleisöltä ei kannata kysyä, miten mediaa toimitetaan, miten sitä voitaisiin parantaa. Olisikin kovin helppoa, jos yleisö/käyttäjät voisivat sen sanoa. Välineen kehittäminen on aina yksinomaan sen hallinnon (toimitus lehdissä, staffi netissä) oma asia. Vain se voi nähdä suuntaviivoja ja tulevaisuutta välineen kohdalla eli mihin laivaa ohjataan. Mutta - siinä ohjailussa on kunnollisella palautteella oma merkityksensä.
Tuossa jo ylimalkaisesti mainitsin, että osapuolet oppivat ymmärtämään toisiaan paremmin. Tämä tarkoittaa nettifoorumin kohdalla, että sen vetäjät ja käyttäjät näkevät, että asioita voidaan tarkastella eri kannalta. Se voi lisätä keskinäistä yhteisymmärrystä. Käyttäjä voi huomata, että foorumin vetäjät eivät olekaan ilkeyttään tehneet tuollaisia ratkaisuja tai laiskuuttaan jättäneet jotakin tekemättä...
Pahoittelen puolestani, että Lurttinen olet joutunut luopumaan harrastuksista, jotka ovat aikoinaan olleet mielekkäitä. Kun meikäläinen toimii jonkinlaisena neuvojana foorumeissa - huom. ei phpbb asioisssa! - niin viime aikojen kehitys eri foorumeissa osoittaa valitettavasti huonoon suuntaan. Se on juuri tuo, että pottuillaan enemmän kuin ennen. Myös meidän neuvojien taso on laskussa! Yhä useammin näkee ylimalkaisia neuvoja, joilla ei ole kysyjälle varmasti juuri mitään merkitystä. Kun kunnollisen neuvon antaminen olisi teettänyt vähän selvitystyötä. Kehityksen taustalla on yleinen elämisen ja sen aikataulun tiukkeneminen. Yhä harvemmin viitsitään vääntää rautalankaa, vaikka se olisi usein aivan vättämätöntä. Kun emme ole syntyneet tietotekniikka valmiiksi meihin ohjeilmoituna.
Vielä yksi näkemys palautteen antajille: Älä pelkästään arvostele. (Vittuiluun ei tarvitse vastata, vaan se jätetään omaan arvoonsa). On niin helppoa sanoa, että toi on huono. Palautteelle antaa arvon jos kertoo, miten sitten paremmin.
Re: Palautetta tukifoorumista
Oho! No, kertomasi syyt ovat ihan ymmärrettäviä, en vaan arvannut moista. Pitäkööt tunkkinsaLurttinen kirjoitti:Ei liity tähän ketjuun tai aloittajaan, mutta on yleinen huomio noista "nettisivupalautteista"
Tuossa justiinsa lopetin OCF foorumin ylläpidon. Häivyin koko kerhosta.Tehkööt jäsenet itse...

Muuten, oletko samassa vaihtanut pikaviestinosoitetta, kun ei ole näkynyt linjoilla... hetkinen... oot sä näköjään tänäänkin ollut!

Asiaan. Hyvä ketju. Taidanpa linkittää Potkuun

Re: Palautetta tukifoorumista
Tässä on ollut kaikenlaista, että ei ole kerennyt koneen ääressä päivystämään. 

Re: Palautetta tukifoorumista
Tuo aloitussivu homma on todella epämiellyttävä 

Re: Palautetta tukifoorumista
No?paavo55 kirjoitti:Tuo aloitussivu homma on todella epämiellyttävä
Mikä siinä sitten kyrsii?
Re: Palautetta tukifoorumista
Emmä tiä onko se hyvä, kun on eka kertaa kyläilemässä. Voihan se olla että joskus vain tottui siihen että aukesi ensin foorumille, kun klikkasi omalta foorumilta linkkiä.
Tuo tukifoorumi linkki tuntuu joka kerta olevan piilossa vaikka useita kertoja sitä painanut.
Periaattessa siinä voisi olla uutisten kaverina joitain tuoreimpia aiheita tms.
Tuo tukifoorumi linkki tuntuu joka kerta olevan piilossa vaikka useita kertoja sitä painanut.
Periaattessa siinä voisi olla uutisten kaverina joitain tuoreimpia aiheita tms.
Re: Palautetta tukifoorumista
aa, Meillä oli joskus portaalit ja etusivut poissa käytöstä. Sen takia on tullut suoraan foorumille...
Sen ei ole kuitenkaan tarkoitus olla portaali tai mikään muukaan kötöstys tarjoilemassa kaikenmaailman statistiikkaa foorumilta flässillä toteutettuine kelloineen ja kalentereineen.
Pelkästään simppeli etusivu, jossa muutama linkki uutiseen ja yleinen höpinä mikä tän mestan idea on.
Muutamia ideoita tosin on tuon suhteen. Yläreunan palkkia vois suurentaa hieman ja laittaa jonnekin alas tietoa (=lukumäärä) uusista viesteistä viimeisen käynnin jälkeen.
Mutta, viimeisimmät viestiketjut ja mitä kaikkea noita näyttötapoja portaaleissa onkaan, en lämpene.
Sen ei ole kuitenkaan tarkoitus olla portaali tai mikään muukaan kötöstys tarjoilemassa kaikenmaailman statistiikkaa foorumilta flässillä toteutettuine kelloineen ja kalentereineen.
Pelkästään simppeli etusivu, jossa muutama linkki uutiseen ja yleinen höpinä mikä tän mestan idea on.

Muutamia ideoita tosin on tuon suhteen. Yläreunan palkkia vois suurentaa hieman ja laittaa jonnekin alas tietoa (=lukumäärä) uusista viesteistä viimeisen käynnin jälkeen.
Mutta, viimeisimmät viestiketjut ja mitä kaikkea noita näyttötapoja portaaleissa onkaan, en lämpene.

Re: Palautetta tukifoorumista
Yleensä foorumeissa ei käytetä enää nykyisin titteleissä sellaisia kuin aloittelija. Onko tässä tukifoorumissa tarkoitus erityisesti korostaa, että uusi jäsen on tosi aloittelija?
Ehkä sen saa muutettua omista tiedoista, en tiedä, oletuksena se on ja sopii kyllä mulle.
Ehkä sen saa muutettua omista tiedoista, en tiedä, oletuksena se on ja sopii kyllä mulle.

Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 213 vierailijaa