No ainakin nämä tuli mieleeni nyt kun pikaisesti mietein.
A. Mikä on ensivaikutelma palveluntarjoajasta ja sen sivuista? Jos etusivu välkkyy kuvia ja flash animaatioita jotka "rääkyvät" halpuuttaan niin kannattaa olla tarkkana. Laadukkaan palvelun tarjoaja nimeenomaan yrittää myydä sillä laadulla eikä 2e/vuosi halvemmalla hinnalla.
B. Onko, ja jos (pitäisi olla) sivuilla on yritysesittely niin se kannattaa lukea. Yleensä jo tämä kertoo jos kyseessä on jokin hälläväliä meininki.
C. Jos palveluntarjoajan sivulla on viallisia linkkejä, kuvat eivät näy tai taulukkojen viivat menevät miten sattuu niin kellojen pitäisi soida. Jos ei osaa tehdä tai teettää validia kotisivua niin voi kyseenalaistaa osaako sitten muutakaan?
D. Mikäli sivulla näkyy merkintöjä tyyliin "Nämä sivut on suunniteltu Microsoft Explorer selaimelle", "Sivut suunniteltu resoluutiolle X*Y" tai vastaavaa muuta niin kannattaa kyseenalaistaa koko palvelu. Hyvä palveluntarjoaja myy tuotettaan koko internettiä käyttävälle väelle, ei vain tietylle selaimelle tai resoluutiolle.
E. Minkälaisia paketteja myyjä tarjoaa? Se että etusivulla lukee vaikka mitä Mysql, php tms tuista ei tarkoita sitä että ne välttämättä kuuluisivat automaattisesti kaikkiin myytäviin kotisivupaketteihin.
F. Vaikka palveluntarjoaja tuntuisi kuinka hyvältä, kivalta ja edulliselta niin katso että heillä on myynnissä sivupaketti tarpeidesi mukaan. On aivan järjetöntä maksaa tietokannasta, 20:stä sähköpostiosoitteesta, 5:stä alidomainista ja 500:sta megasta kotisivutilaa jos haluat itsellesi tavallisen kotisivun.
G. Miten ja milloin tukipalvelua tarjotaan? Vaikka on ihan normaalia että ensi sijaisesti pyydetään tukeen ottamaan yhteyttä sähköpostitse, niin puhelin numeron tulisi näkyä.
Voit ottaa yhteyttä tukipalveluumme sähköpostitse tuki@firma.com on aika heikko merkki siitä että tukea saa tarvitessaan.
Yksi hyvä kikka on tullut todettua hyväksi. Vaikka olisi itselleni täysin selvää minkä tuotepaketin tarvitsen niin siltikin meilaan yritykseen.
Pistän viestiin tietoa millaista sivua olen suunnittelemassa, olenko mahdollisesti haluamassa sinne phpBB foorumin, gallerian jne. ja kyselen onko tämä mahdollista ja jos, niin onko se kuinka helppoa.
Hyvä myyjä vastaa viestiin ja kertoo mikä heidän tuotteistaan olisi sopivin. Saattaa kertoa että palveluun kuuluu CPanel/Fantastico jonka kautta saa näppärästi luotua sekä gallerian että phpBB foorumin paria nappia painamalla jne. Jos vastaus on luokkaa "meillä on mysql joten ymmärtääkseni myös phpBB foorumin asennuksen pitäisi onnistua" voinen heti arvata että myyjä on hieman pihalla maailmasta jos ei tunnetuimpia foorumi ja galleria ohjelmistoja tunne ja tiedä niiden sopivuudesta tarjoamaansa palveluun.
http://www.phpbbsuomi.com/viewtopic.php?t=722 kirjoitti:
Kotisivuilla on Php, cgi, ssi ja mysql–tuki
Meillä ei valitettavasti ole hallintasivuja kyseisille ohjelmille koska emme tarjoa itse
tietokantoja. Voitte luoda itse tietokannat koneellenne tai luoda/siirtää ne kotisivutilallenne
mutta itse tietokantojen luominen jää teidän vastuullenne. Phpmyadmin juttu voisi liittyä esim
johonkin ohjelmaan jolla luodaan tietokantoja tai kotisivuja. Kannattaa perehtyä foorumeihin ja
asiaa käsitteleviin sivuihin/kirjallisuuteen tarkemmin.
Ystävällisin terveisin,
Internet-tuki
Tuossa mielestäni paras esimerkki vähään aikaan siitä millaista "tukea" voi saada jopa tunnetulta yritykseltä. Jos ei "internet-tuki" tiedä mikä on "phpmyadmin juttu" niin ei muuta kuin toista vaihtoehtoa tutkimaan.
Maltti on valttia tässäkin asiassa. Katsele palveluntarjoajien sivuja rauhassa ja käy vaikka kyselemässä foorumeilta ihmisten kokemuksia siitä. Aina on joku joka on juuri sitä palvelua käyttänyt. Ei sitä sivutilaa tarvitse varmaankaan juuri sillä sekunnilla joten parikin päivää voi tutkailla vaihtoehtoja.