[split/OT]3.0.6 suunnitelmat

Kaikki phpBB:hen liittymätön jorina tänne.
Google olkoon ystäväsi...
Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04
[split/OT]3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 19 Elo 2009, 12:50

Lurttinen kirjoitti: Jos katsoo sitä omaa napaansa pidemmälle, niin phpbb.comin tyylitietokannasta löytyy hieman alta sata tyyliä.

Sanoo veikkonen, joka alkaa kritisoimaan toisten toimintatapoja. Käyttäkööt kaikki "pikavastausta" jos siltä tuntuu.

PhpBB:tä varmaan kannattaisi ylipäätään muokata siihen suuntaan, ettei moiset muutokset vaikuta näin radikaalisesti kaikkeen. PhpBB on edelleenkin todella huonosti tehty ja se on se perimmäinen ongelma. Jos tälläiset muutokset vaikuttaa jopa teemoihin, niin jossain kusee aika pahasti.

PhpBB:n ongelmaksi voisi lukeakkin ehkä juuri sen, että tekijätiimissä on liikaa mukana sellaisia, jotka tekevät ohjelmaa omien tarpeiden mukaiseksi, eikä niinkään muitakin ajateltuna.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 23 Elo 2009, 02:07

Kyllä teemojen kanssa jokainen boardi tulee muuttumaan ennenpitkään ja taaksepäintoiminnallisuus häviää. Ongelma tulee modeissakin vastaan jo ihan ohjelmointikielten muuttuessa. Se ei kuitenkaan ole hyväksyttävissä, että teema vaikuttaa noinkin radikaalisesti itse foorumin toimintaan. Teema pitää pystyä vaihtamaan mutkitta ja se ei saa vaikuttaa esmes modeihin. Tietysti versioittain. Mutta on aika itkuparkumiset edessä, jos teemat menee uusiksi tyyliin X.X.6 versioon muuttuessa. Siis tollanen päivityshän vois tulla kerta viikossa.

Mitä tulee siihen, että väitin PhpBB:en olevan liiaksi tekijöiden tarpeiden mukainen, niin kyllähän sen nyt näkee tässä toiminnassa. Asiakkaita ei mietitä yhtään.

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Potku » 26 Elo 2009, 00:58

Kekkonen kirjoitti: Mitä tulee siihen, että väitin PhpBB:en olevan liiaksi tekijöiden tarpeiden mukainen, niin kyllähän sen nyt näkee tässä toiminnassa. Asiakkaita ei mietitä yhtään.
:mrgreen: Asiakkaita... Oletko siis ostanut heiltä jotakin?

Mää näkisin tän asian niin, että jätkät koodailee omaksi huvikseen ja sitten iloisesti antavat muidenkin nauttia työnsä hedelmistä - ja vielä auttavat kun apua pyydetään.

Muuten, onko tämä sun ilmeisen negatiivinen mielipide phpBB:stä silkka periaatteellinen ajatus vai pystyisitkö ihan kertomaan, miten koodia tulisi mielestäsi parantaa?

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 27 Elo 2009, 17:17

Potku kirjoitti: :mrgreen: Asiakkaita... Oletko siis ostanut heiltä jotakin?

Mää näkisin tän asian niin, että jätkät koodailee omaksi huvikseen ja sitten iloisesti antavat muidenkin nauttia työnsä hedelmistä - ja vielä auttavat kun apua pyydetään.

Muuten, onko tämä sun ilmeisen negatiivinen mielipide phpBB:stä silkka periaatteellinen ajatus vai pystyisitkö ihan kertomaan, miten koodia tulisi mielestäsi parantaa?
Asiakkuus ei vaadi ostoa. kyllä sinäkin olet phpBB:lle asiakas.
Ja jos ohjelmiston kehittäjät on antamassa asiakastuen, niin se kyllä tarkoittanee sitä, että ohjelmistoa tehdään asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Tietysti jos asiakkaat tätä haluaa, niin mikäs siinä. Tosin tämäkin ketju todistaa, ettei asiakkaat oikein ole tyytyväisiä, sinä mukaan lukien.

Esimerkkejä mihin suuntaan pitäisi mennä, on minulta tullut jo muutamia. Ainakin seikkoja mihin suuntaan ei pitäisi mennä ja mihin suuntaan moni muu vastaavan ohjelman kehittäjä ei mene.

Ihan näiden asioiden takia itse en ole vuosiin käyttänyt phpBB:tä, enkä nähtävästi tule käyttämäänkään. Mutta se ei tarkoita, ettenkö joutuisi sotkeutumaan phpBB:n paskaan, kun kuitenkin niitäkin onnettomia on, jotka kaverin kautta on saanut kuulla aivan loistavasta foorumi-softas, kuin phpBB!! Harva kuitenkaan tosiasiassa tulee käyttäneeksi kuin juuri sitä yhtä vaihtoehtoa ja sillä mennään vaikka mikä tulisi. Onhan se niin helvetin hyvä, kun kaverikin niin sanoo. Itse olen kokeillut aika montaakin vaihtoehtoa (maksullisiakin) ja nykyisin itse käytän omissa kehityksissäni vBulletinia. Ok, maksaa, mutta onpahan hyväkin.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 27 Elo 2009, 18:43

Se on totta, että ei phpBB mikään täydellinen ole. On siellä paljonkin kehitettävää.
Noita "Londonvasion" videoita jos katselee ja varsinkin niitä joissa kehittäjät suoraan kertovat missä heidän mielestään mättää ja mitä on suunnitteilla, kannattaa katsoa. :)

En ehkä lähtis yleistämään, että "yhtään" mietitty ja mitä "asiakkaat tahtoo"
phpBB3 on lähtenyt siitä mitä asiakkaat ovat tahtoneet. Se ei tarkoita sitä, että juuri se mitä jotkut tahtovat, mutta mitä toiset muut tahtovat. Vanha totuus on, että kaikkia ei voi miellyttää.
Onko paketti onnistunut? Osittain ainakin. Katselkaa Lontoon videot. :P
Jos otetaan esimerkiksi pikavastaus. Täähän jakaa yleensä mielipiteet voimakkaasti. :D
Ennen valitettiin, että miksi hitossa tuota ei ole vakiona phpBB:ssä? Nyt sen lisäämisen jälkeen on alkanut kuulumaan valitusta, että miksi vitussa sen menitte lisäämään. :lol:
Valitusta tulee aina, teki jotain tai ei. :lol:

Kehitettävää on vielä paljon edessä. Se on varma. Kyllä ne meitin käyttäjät on asiakkaita. Ainakin itse ajattelen niin.
phpBB ei olisi näin suosittu mitä se on ilman näitä käyttäjiä + ilmaisfoorumeita + fantasticoa.
phpbbcomilla oli (tai saattaa olla edelleen) maine tiukkapipoisena foorumina. Viestiketjuja vedetään armotta lukkoon ties mistä syystä. Varoituksia lentää ja porttikieltoja satelee.
Tästä ollaan yritetty irti. Mää esimerkiksi rohkaisen käyttäjää ottamaan yhteyttä YV:llä muhun jos joku tuntuu pahalta tuolla. En ole antanut varoitusta tai porttikieltoa ainakaan vuoteen... (mieti vaikka sööntöä, joka kieltää ottamasta yhteyttä tiimin jäseneen, mutta tämä jäsen taas listaa MSN/YIM ja muut pikaviestimet omassa profiilissaan... :roll: Ei näin pojat... Tässä mun tiedot, mutta jos otat yhteyttä niiden kautta saat varoituksen tai porttikiellon. :roll: :roll: )
Sääntöjä on höllätty ja yleensäkin ollaan yritetty ajaa ystävällisempään suuntaan tuota projektia.
Dev tiimi on nykyään avoimempi ideoille, mitä se oli kakkosen aikoihin. Taikasana on hyvissä perusteluissa. Näytä missä on ongelma, perustele ja tarjoa korjaus. Se saattaa hyvinkin päätyä myös tuotteeseen. :) Ei pelkkää koodia, mutta tunnista ongelma ja tarjoa ratkaisu. :) Älä tappele, älä rähise, pää kylmänä ja rauhassa selittää.
Ongelma välillä saattaa olla "fanittajat" jotka torppaavat idean vaikka kehittäjät siitä tykkäisivätkin. Tämä fanittajien mielipide otetaan turhan usein kehittäjien mielipiteenä. :(
Tällaisesta ei kannata välittää. Ei kannata tapella sen yhteisön kanssa, siitä saa vaan pahan mielen itsellensä.
Jos kehittäjä näkee tuon idean ja rupeaa miettimään, hän myös yleensä ottaa sen tiimoilta yhteyttä ja kyselee tarkemmin. :)

Mikä sitten on se hyvä softa vaikka foorumiksi?
Tästä on olemassa yhtä monta mielipidettä, kuin on ylläpitäjääkin.
Mää voisin tähän tarjota esimerkin omista tietokoneistani. Mulla on noita tällähetkellä kolme.
Netbookista löytyy yleensä joku Linuxin distro, toisena mulla on tämä kone Vistalla varustettuna, mutta on myös Macin G5 tuossa...
Pointti on se, että kone on valittu työn mukaan mitä sillä tehdään. Ei pelkästään, että Linux on linux tai Windows on Windows. Macista puhumattakaan. Käyttöjärjestelmä on valittu lähinnä sen perusteella mitä sillä koneella teen. :)
Sama sopii foorumeihin. Jos phpBB tuntuu väärältä, niin sitten käyttää jotain toista. Oli sitten Vb tai SMF, eihän siinä ole mitään järkeä käyttää softaa josta ei yksinkertaisesti tykkää. :)

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Potku » 27 Elo 2009, 20:30

Kekkonen kirjoitti: Tosin tämäkin ketju todistaa, ettei asiakkaat oikein ole tyytyväisiä, sinä mukaan lukien.
Tarkennan puolestasi: en ole täysin tyytyväinen. Mutta en voi oikein kuvitellakaan että se olisi edes mahdollista.
Ihan näiden asioiden takia itse en ole vuosiin käyttänyt phpBB:tä, enkä nähtävästi tule käyttämäänkään. Mutta se ei tarkoita, ettenkö joutuisi sotkeutumaan phpBB:n paskaan, kun kuitenkin niitäkin onnettomia on, jotka kaverin kautta on saanut kuulla aivan loistavasta foorumi-softas, kuin phpBB!! Harva kuitenkaan tosiasiassa tulee käyttäneeksi kuin juuri sitä yhtä vaihtoehtoa ja sillä mennään vaikka mikä tulisi. Onhan se niin helvetin hyvä, kun kaverikin niin sanoo. Itse olen kokeillut aika montaakin vaihtoehtoa (maksullisiakin) ja nykyisin itse käytän omissa kehityksissäni vBulletinia. Ok, maksaa, mutta onpahan hyväkin.
:mrgreen: Nyt on kyllä muroihin kustu oikein urakalla...

Mutta se on tietty hyvä, että olet löytänyt itsellesi hyvän softan. Sehän tässä kaikessa on tärkeintä. Se on toki ikävää, että joudut tulemaan tänne pyytämään apua sellaisen softan suhteen, jota vihaat. Sellaista se joskus on, tämä elämä.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 27 Elo 2009, 22:38

Noh, voihan sen tietysti sanoa niinkin, että muroihin on kustu. Tosiasia on, että phpBB on kankea, aikaansa jäljessä ja lisäksi siinä on toiminnallisuussidonnaisia aivan väärissä paikoissa, kuten teemassa.

Pitää ihan kysyä Potkulta, että onkohan hän ikänä kokeillutkaan, kuin korkeintaan kahta eri softaa ja miten pitkään?

Itse ylläpidän omaa palvelinta ja hostaa useita sivuja. Omat foorumit oli aikoinaan phpBB2:en päällä, kunnes vaihtu vBulletiniin ihan juuri teemojen ym. ihmeellisyyksien vuoksi. Toki jokin SMF ois ollut vaihtoehto, mutta vBulletin kattaa minun tarpeeni täydellisesti ja ylikin.

Yksi hauska piire phpBB:ssä oli hauska seurata. Meinaan phpBB3:en kehitys. Se kesti ja siinä matkassa tehtiin useita virheitä, mutta pahin oli varmaankin se, ettei edes RC-versiosta tarjottu virallista päivitysmahdollisuutta viralliseen tuotantoversioon. On niin saatana iso moka, ettei mitään rajaa ja itse asiassa sen myötä useita foorumeita lakkasi olemassa. Ok, asiasta tiedotettiin, mutta...

No, mutta. En tajua myöskään keskustelua "pikavastauksesta". Kai sen saa erikseen pois päältä?

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 27 Elo 2009, 22:47

Kekkonen kirjoitti:...mutta pahin oli varmaankin se, ettei edes RC-versiosta tarjottu virallista päivitysmahdollisuutta viralliseen tuotantoversioon.
Niinkö? Asia taitaa olla juuri päinvastoin.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 27 Elo 2009, 23:25

mrl586 kirjoitti:
Kekkonen kirjoitti:...mutta pahin oli varmaankin se, ettei edes RC-versiosta tarjottu virallista päivitysmahdollisuutta viralliseen tuotantoversioon.
Niinkö? Asia taitaa olla juuri päinvastoin.
olet oikeassa. RC versiot olivat saatanasti tuettuja tuotannossa. Päivittäminen noista uusimpaan versioon on edelleen tuettu. :)
Beta versiot taas eivät olleet, mutta niihinkin löytyy epäviralliset päivitykset jos vaan osasi etsiä oikeista paikoista. :P Viimeisestä Betasta päivitys saattoi onnistua, siihen annettiin tiedosto, mutta sekin saattoi olla epävarmaa.
Beta versioissa oli paljon ongelmia. Konvertointi saattoi hukata osan viesteistä, Alueiden oikeudet eivät aina siirtyneet ja käyttäjä näki mitä ei pitänyt pelkästään kirjoittamalla oikean osoitteen, jne...
En varsinaisesti tiedä, että joku foorumi olisi oikeasti lakannut olemasta tuon takia? tosin, siitähän varoitettiin, että Betaa ei pidä käyttää. Älä lyö päätä seinään. lyötkö? :think:

kolmosen kehityksessä tapahtui paljon muutoksia tiimien sisällä. Noissa lontoon videoissa sekin taitaa olla selitetty. Porukkaa lähti pois korkeilta palleilta ja käytännössä koko kehitys melkein pysähtyi, kunnes nykyinen porukka sai selvitettyä uuden nokkimisjärjestyksen.
Tuolloinhan meinasi koko kolmonen lakata olemasta, loppua kokonaan. Iso osa ideoista nykyään käytössä tulee tuolta vuosien takaa. Jos sanotaan, että phpBB on vanhanaikainen, niin osittain sekin on totta. Osa nykyisistä ominaisuuksista on koodannut henkilö, jota ei enää nykyään ole tiimeissä ollenkaan. Niitä vain ei koskaan muutettu.
Tuo tiedote strategiasta varmaan vastannee kysymykseen taas tulevaisuudesta, samoin kuin Lontoon videot. :)

Pikavastauksen saa pois päältä ja oletuksena se myös on poissa päältä. :)

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 27 Elo 2009, 23:48

Mjoo, betathan ne olikin. muistelin, että olisi ollut tuki betasta RC-versioon, muttei RC-versiosta tuotantoon. Joka tapauksessa tuokin ihan yhtälailla erikoinen piirre sinänsä ja sen takia yksi foorumi aikoinaan sulautu minun alustaani. Vaihtoehdot oli melkein lopetus tai importaaminen johinkin toiseen alustaan. Hassua olikin, että vBulletin tarjosi kaikista versioista importtaamista suoraan omaan alustaansa, mutta phpBB ei sisäisesti omassa softassaan.

Enkä ymmärrä miksi pitäisi jokin video tms katsoa tai teksti lukea, jotta "ymmärtäisin". lopputulema on, että parempia vaihtoehtoja on jopa ilmaisrintamalla, mitä phpBB tarjoaa. Kannattaa vain kokeilla. Tietysti ihan kokeilunriemu ei houkuta ja se onkin se perimmäinen kompastuskivi. Monilla ei ole mahdollista testata rinnan kokeellisesti toista alustaa ja tehdä päätöksiä. Kokeilut pitäisi suorittaa tuotannossa olevalla ja se ei varmasti houkuta.

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Potku » 30 Elo 2009, 10:39

Kekkonen kirjoitti: Pitää ihan kysyä Potkulta, että onkohan hän ikänä kokeillutkaan, kuin korkeintaan kahta eri softaa ja miten pitkään?
Käyn useilla eri foorumeilla melko säännöllisesti, joten käyttäjänä minulle ovat tuttuja monetkin eri softat. Yhdestäkään niistä en käyttäjänä pidä yhtä paljon kuin phpBB:stä, mikä olikin alunperin syy phpBB:n valitsemiseen. Tämä koskee myös vBulletinia, joka kyllä on monipuolinen.

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Potku » 30 Elo 2009, 10:43

Kekkonen kirjoitti: Enkä ymmärrä miksi pitäisi jokin video tms katsoa tai teksti lukea, jotta "ymmärtäisin". lopputulema on, että parempia vaihtoehtoja on jopa ilmaisrintamalla, mitä phpBB tarjoaa.
Unohdit kirjoittaa että mielestäsi parempia vaihtoehtoja on. Jos et olisi noin puolueellinen ja kovin negatiivinen, voisin ihan kysyä että mitä ja miksi. Mutta ei siis.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 30 Elo 2009, 11:32

Potku kirjoitti: Unohdit kirjoittaa että mielestäsi parempia vaihtoehtoja on. Jos et olisi noin puolueellinen ja kovin negatiivinen, voisin ihan kysyä että mitä ja miksi. Mutta ei siis.
Sana "mielestäni" on tässä yhteydessä turha. Sinulla ei ole omien sanojesi mukaan todellista kokemusta muusta. Perusteluja olen kuitenkin esittänyt, joten kyseenalaistamisesikin on turhaa. Minulla on kokemusta phpBB:stä yhtälailla, kuin muistakin suosituista alustoista ylläpitäjänä. Minulla on siis ihan perusteltu syy arvostella, sinulla taas ei ole perusteltua syytä puolustaa.

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Potku » 30 Elo 2009, 15:00

Höpöhöpö. Et sinä mikään puolueeton auktoriteetti todellakaan ole, eikä tässä asiassa ole muutenkaan yhtä ja ainoaa oikeaa. Ziisus sentään :D Ja koska olet noin tavattoman puolueellinen, pitää kaikki kirjoituksesi suodattaa sen takia.

Mielipiteesi on kyllä tullut todella selväksi, joten ei minulla ainakaan ole enää mitään kysyttävää tai epäselvää.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 30 Elo 2009, 15:27

Potku kirjoitti:Höpöhöpö. Et sinä mikään puolueeton auktoriteetti todellakaan ole, eikä tässä asiassa ole muutenkaan yhtä ja ainoaa oikeaa. Ziisus sentään :D Ja koska olet noin tavattoman puolueellinen, pitää kaikki kirjoituksesi suodattaa sen takia.

Mielipiteesi on kyllä tullut todella selväksi, joten ei minulla ainakaan ole enää mitään kysyttävää tai epäselvää.
No, jollei sinulla ole mitään kokemusta muista, niin miten voit esittää ylipäätään mielipidettä?

Enkä tajua tuota "puolueellisuutta". Olen toki puolueellinen, mutta minun puolueellisuus sentään perustuu kokemukseen, sinun ei. Sinulla ei ole todellista kokemusta muusta ja toki ymmärrän miksei sinulla ole.

Käytin phpBB2:sta vuosia, jonka jälkeen aloin kiinnostumaan vaihtoehdoista ja koska minulla oli mahdollista käytellä tuotannon rinnalla muitakin alustoja ja mahdollisuus koekäyttää jopa todellisella sisällöllä, joka siihen alustan päälle olisi tulossa, niin sain rakennettua todella hyvän käsityksen siitä mihin olin siirtymässä.
Myöskin kolmosta phpBB:stä olen käyttänyt tässä viime aikoina paljonkin, koska ylläpidän foorumia, jota en ole alunperin itse rakentanut. Olen myöskin ylläpitänyt SMF:kin ja sekalaisesti muitakin alustoja.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 136 vierailijaa