[split/OT]3.0.6 suunnitelmat

Kaikki phpBB:hen liittymätön jorina tänne.
Google olkoon ystäväsi...
mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:
Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 30 Elo 2009, 16:37

Mitä kaikkia alustoja nimimerkki Kekkonen on käyttänyt ylläpitäjän roolissa? Tässä listaa foorumisoftista, joita olen käyttänyt ylläpitäjän roolissa:
- phpBB 1.4.4
- phpBB 2.0.x
- phpBB 2.1.x
- phpBB 2.2.x
- phpBB 3.0.x
- phpBB 3.1.x
- MyBB 1.4.x
- MyBB 1.6.x (ei vielä julkaistu)
- SMF (sekalaisia versioita)
- YaBB (sekalaisia versioita)
- PBLang
- vBulletin (kerran kokeillut)
- punBB (sekalaisia versioita)
- Invision Power Board 1.3.1

Lähiaikoina aion kokeilla ainakin DevBB:tä (MyBB:n edeltäjä, phpBB 1.4.4:n kaltainen ulkonäkö).

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 30 Elo 2009, 17:00

PhpBB:stä olen käytellyt sekalaisesti eri versioita, mutten ykkössarjasta mitään.

SMF:stä olen käytellyt sekalaisesti kaikkia versioita

VBulletinista 3.0 versiosta lähtien kaikkia paitsi nyt uusinta 3.8 versiota, johon en tule siirtymään, koska odotan 4.0 versiota.

Pblangia taisin käytellä jotain versiota joskus. Oliko tuo sellainen, jossa "tietokanta" oli tekstimuodossa, vaiko rakensiko se aina kokonaan uuden html-tiedoston?

Invisonia olen suunnitellut ottavani yhteen projektiin, joten sitä olen nyt käytellyt.

Ainakin kaikista näistä vBulletin on ollut paras. Vähänkään isommissa foorumeissa todella suositeltava muokattavuuden takia. Siinä on oletuksena ominaisuuksia todella paljon ja kehitystyö on erittäin tehokasta. Onhan se toki maksullinen, joten on aika oletettavaa, että se myöskin täyttää melko isotkin odotukset.

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Potku » 31 Elo 2009, 00:00

Kekkonen kirjoitti: No, jollei sinulla ole mitään kokemusta muista, niin miten voit esittää ylipäätään mielipidettä?
Luit huonosti. Kirjoitin aiemmin näin:
Käyn useilla eri foorumeilla melko säännöllisesti, joten käyttäjänä minulle ovat tuttuja monetkin eri softat. Yhdestäkään niistä en käyttäjänä pidä yhtä paljon kuin phpBB:stä, mikä olikin alunperin syy phpBB:n valitsemiseen. Tämä koskee myös vBulletinia, joka kyllä on monipuolinen.
Kokemusta on. Ylläpitokokemusta en edes tarvitse, koska en käyttäjänä pidä mistään muusta softasta yhtä paljon kuin phpBB:stä. Minä teen tätä hommaa siksi, että pidän siitä, en siksi että minulle joku maksaisi siitä. Osallistun sivustomme kehittämiseen ja sisällön tuottamiseen hyvin ahkerasti, joten se, miten koen softan käyttäjänä, on äärimmäisen tärkeää - minulle.

Ja jos jokin muu softa olisikin helpompi ylläpidon kannalta, sehän koskisi pääasiassa vain minua. Se on sivuseikka, kuinka hauskaa tai karmeaa minulla on siellä hallintapaneelissa ja muuten verhojen takana. Tärkeää on se, miten tuhannet käyttäjät - minä mukaan lukien - kokevat softan siellä viestien lukemis- ja kirjoittamisosastolla.

Varsinkaan vBulletinista en pidä, vaikka toisaalta se varmasti olisi niin minun kuin monen muunkin phpBB-käyttäjän kakkosvalinta ihan jo ominaisuuksiensa puolesta (enkä pidä sitä US$ 50 vuosimaksua niin kovana, että se vaikuttaisi valintaan).

Kyllä nämä siis ovat makuasioita, vaikka osansa tekevät kiistattomat faktatkin. Tässä nyt vain on sellainen pieni juju, että jokaisella on se oma marssijärjestys. Minulle se käyttöpuoli on tärkein, sitten tulee se ylläpito-osasto. Ja hyvin tärkeänä pidän estetiikkaa. Tässä phpBB pesee nimenomaan vBulletinin aika hyvin ainakin kaikilla niillä sivustoilla joilla olen käynyt. Tottakai muokkaamalla saa vaikka mitä aikaan.

Ihan varmasti tiedät mitä tarkoitan etkä ole siitä eri mieltä - kyseessä on subjektiivinen näkemys, joka perustuu henkilökohtaisiin arvotuksiin.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 31 Elo 2009, 14:38

Kekkonen kirjoitti:Pblangia taisin käytellä jotain versiota joskus. Oliko tuo sellainen, jossa "tietokanta" oli tekstimuodossa, vaiko rakensiko se aina kokonaan uuden html-tiedoston?
Tuo käyttää flat-file -tietokantaa, joten tietokanta on tekstimuodossa.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 31 Elo 2009, 22:35

Potku kirjoitti: Luit huonosti. Kirjoitin aiemmin näin:
Käyn useilla eri foorumeilla melko säännöllisesti, joten käyttäjänä minulle ovat tuttuja monetkin eri softat. Yhdestäkään niistä en käyttäjänä pidä yhtä paljon kuin phpBB:stä, mikä olikin alunperin syy phpBB:n valitsemiseen. Tämä koskee myös vBulletinia, joka kyllä on monipuolinen.
Kokemusta on. Ylläpitokokemusta en edes tarvitse, koska en käyttäjänä pidä mistään muusta softasta yhtä paljon kuin phpBB:stä. Minä teen tätä hommaa siksi, että pidän siitä, en siksi että minulle joku maksaisi siitä. Osallistun sivustomme kehittämiseen ja sisällön tuottamiseen hyvin ahkerasti, joten se, miten koen softan käyttäjänä, on äärimmäisen tärkeää - minulle.
Jollain lailla on melko naivia lähteä sanomaan, että "on mulla kokemusta foorumeista, koska käyn niissä", jos kuitenkin vastapuoli tarkoittanee myöskin ylläpitoa ja ylläpidosta on puhunut kokoajan. Lisäksi esim. vBulletinin vahvuuksia ei ole pelkästään käyttöliittymä ja siihen kuuluvat ominaisuudet, vaan tekninen toteutus. Se nyt vaan on SQL-kyselyiltään ihan muussa sarjassa, kuin esim. phpBB, kuten sen hakuominaisuus.
Ja jos jokin muu softa olisikin helpompi ylläpidon kannalta, sehän koskisi pääasiassa vain minua. Se on sivuseikka, kuinka hauskaa tai karmeaa minulla on siellä hallintapaneelissa ja muuten verhojen takana. Tärkeää on se, miten tuhannet käyttäjät - minä mukaan lukien - kokevat softan siellä viestien lukemis- ja kirjoittamisosastolla.
Kaikkihan taablaa tyylillään. Jos sinulla on tyyliin 100 000 käyttäjän foorumi tai isomman, niin sillon itse hallinnointi ei ole missään nimessä sivuseikka. Tuo hallinnointi moderaattoripuolelta alkaa meinaan väkisin lipsumaan myöskin käyttäjien kontolle, jollei itse alusta jousta kunnolliseen hallinnointiin tai teknisesti se muun muossa SQL-kyselyissä rikkoo itsensä kerran jos toisenkin viikossa, liiallisten SQL-kyselyjen johdosta.
Varsinkaan vBulletinista en pidä, vaikka toisaalta se varmasti olisi niin minun kuin monen muunkin phpBB-käyttäjän kakkosvalinta ihan jo ominaisuuksiensa puolesta (enkä pidä sitä US$ 50 vuosimaksua niin kovana, että se vaikuttaisi valintaan).
Ihan jos tosissaan puhutaan, niin vBulletinissa on ihan perus käyttäjätasolla ihan räjähdysmäisesti enempi ominaisuuksia suhteessa phpBB:en, ettei voi edes puhua makuasiasta. Tosin, moni kuitenkin toteuttaa vBulletinilla melko hankalasti foorumit, koska niillä voi todellakin toteuttaa foorumit melko vapaasti.
Kyllä nämä siis ovat makuasioita, vaikka osansa tekevät kiistattomat faktatkin. Tässä nyt vain on sellainen pieni juju, että jokaisella on se oma marssijärjestys. Minulle se käyttöpuoli on tärkein, sitten tulee se ylläpito-osasto. Ja hyvin tärkeänä pidän estetiikkaa. Tässä phpBB pesee nimenomaan vBulletinin aika hyvin ainakin kaikilla niillä sivustoilla joilla olen käynyt. Tottakai muokkaamalla saa vaikka mitä aikaan.
Estetiikka on kiini teemasta ihan yksiselitteisesti, joka on miljoona kertaa joustavempaa vaihtaa vBulletiniin, kuin phpBB:een. Jopa se tekeminen on helppoa ihan itse, koska ne tulee pääosin CSS:llä suoraan tietokantaan ja siihen on admin-puolella omat työkalut, jotka kaikenlisäksi näyttää muutokset suoraan.
Ihan varmasti tiedät mitä tarkoitan etkä ole siitä eri mieltä - kyseessä on subjektiivinen näkemys, joka perustuu henkilökohtaisiin arvotuksiin.
Kantani ei muuttunut miksikään. Sinulla ei ole edelleenkään mitään vertauskuvaa muuhun, jos puhutaan aiheesta kokonaisuutena.

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Potku » 31 Elo 2009, 23:17

HAHA! Muistutat muutamaa tunnettua trollia, esim. Anssi Mannista. Ookkonääki Oulusta? Jotenkin juuri sieltä tulee trolleja todella paljon.

Hyvin sä vedät.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 31 Elo 2009, 23:47

Kekkonen kirjoitti:Jopa se tekeminen on helppoa ihan itse, koska ne tulee pääosin CSS:llä suoraan tietokantaan ja siihen on admin-puolella omat työkalut, jotka kaikenlisäksi näyttää muutokset suoraan.
Kuulostaa aivan MyBB:ltä.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 31 Elo 2009, 23:56

Potku kirjoitti:HAHA! Muistutat muutamaa tunnettua trollia, esim. Anssi Mannista. Ookkonääki Oulusta? Jotenkin juuri sieltä tulee trolleja todella paljon.

Hyvin sä vedät.
Diin, onko sinulla ihan oikeasti jotain vastaansanomista? Et ole yhtään ainuttakaan konkreettista esimerkkiä kertonut phpBB:n puolesta, etkä sen puoleen esim. vBulletinia vastaankaan.

Heikoilla mennään, jos vain toteat minut trolliksi, kun alan esittämään ihan konkreettisia esimerkkejä.

mrl586 kirjoitti:Kuulostaa aivan MyBB:ltä.
Mjoo, varmaankin tuo kannan hyväksikäyttö laajenee muihinkin alustoihin hissukseen. Onko tuossa MyBB:ssä myöskin kielipaketti suoraan tietokannassa ja sitä voi editoida admin-paneelin kautta, kuten vBulletinissa?

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 01 Syys 2009, 00:17

Kekkonen kirjoitti:Onko tuossa MyBB:ssä myöskin kielipaketti suoraan tietokannassa ja sitä voi editoida admin-paneelin kautta, kuten vBulletinissa?
Kielipaketti muodostuu MyBB:ssä tiedostoista ja niitä voi editoida admin-paneelin kautta.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 01 Syys 2009, 00:29

mrl586 kirjoitti:
Kekkonen kirjoitti:Onko tuossa MyBB:ssä myöskin kielipaketti suoraan tietokannassa ja sitä voi editoida admin-paneelin kautta, kuten vBulletinissa?
Kielipaketti muodostuu MyBB:ssä tiedostoista ja niitä voi editoida admin-paneelin kautta.
Eli vastaa vBulletinia, jollei lasketa, että paketit ovat irrallisia tiedostoja. Varmaankin jossain vaiheessa dumppivat nuo tuossakin kantaan.

Tleensäkkin aika heikosti hyödynnetään tietokantaa näissä foorumi-alustoissa, vaikka hissukseen suuntaus on menossa parempaan suuntaa joillakin alustoilla.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 05 Syys 2009, 01:03

Eräs merkittävimmistä eroista MyBB:n ja phpBB:n välillä on MODien (MyBB:ssä plugin) toteutustapa: phpBB:n koodia joutuu muokkaamaan MODien asennuksen yhteydessä. MyBB:ssä ytimen (core) koodiin ei tarvitse koskea pluginien asennuksen yhteydessä lukuunottamatta muutamaa poikkeustapausta. Tämän lisäksi MyBB pitää kirjaa asennetuista plugineista ja niiden versioista.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 06 Syys 2009, 14:48

mrl586 kirjoitti:Eräs merkittävimmistä eroista MyBB:n ja phpBB:n välillä on MODien (MyBB:ssä plugin) toteutustapa: phpBB:n koodia joutuu muokkaamaan MODien asennuksen yhteydessä. MyBB:ssä ytimen (core) koodiin ei tarvitse koskea pluginien asennuksen yhteydessä lukuunottamatta muutamaa poikkeustapausta. Tämän lisäksi MyBB pitää kirjaa asennetuista plugineista ja niiden versioista.
Ihan kuten vBulletininkin ja näin se pitääkin olla. Aivan käsittämätöntö tuollainen, että sitä boardin omaa koodia pitää puukottaa modeja asentaessa, kun sen kuitenkin ihan oikeasti pystyy toteuttamaan fiksustikkin.

Eihän siinä muuta, mutta itse boardin päivitys on sitten kivaa huttua, kun pitää moditkin asentaa uusiksi. Myöskin phpBB:ssä modit on enempi riippuvaisia itse boardin versioista. MyBB:stä en tiedä, mutta vBulletinin modit ei ole niinkään ronkeileita itse boardin versiosta.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 13 Syys 2009, 02:50

Kekkonen kirjoitti:Eihän siinä muuta, mutta itse boardin päivitys on sitten kivaa huttua, kun pitää moditkin asentaa uusiksi. Myöskin phpBB:ssä modit on enempi riippuvaisia itse boardin versioista. MyBB:stä en tiedä, mutta vBulletinin modit ei ole niinkään ronkeileita itse boardin versiosta.
Tuleva MyBB 1.6 on osittain yhteensopiva MyBB 1.4.x -sarjan pluginien kanssa. MyBB 1.4.x -sarjan plugineista noin 60 % prosenttia toimii suoraan (tai pienin muutoksin (esim. versionumeron editointi)) tulevassa MyBB 1.6:ssa.

PS. Kekkonen, voit käydä kehumassa vBulletinia täällä.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 13 Syys 2009, 15:55

mrl586 kirjoitti:Tuleva MyBB 1.6 on osittain yhteensopiva MyBB 1.4.x -sarjan pluginien kanssa. MyBB 1.4.x -sarjan plugineista noin 60 % prosenttia toimii suoraan (tai pienin muutoksin (esim. versionumeron editointi)) tulevassa MyBB 1.6:ssa.
vBulletinissa ei vissiin missään modissa tarvitse editoida versionumeroa, kunhan vain kuittaa varoituksen ja katsoo miten käy.
mrl586 kirjoitti:PS. Kekkonen, voit käydä kehumassa vBulletinia täällä.
Jos annan olla kuitenkin. Periaatteessa minulla ei ole mitään syytä kehua vBulletinia. Lähinnä halusin tuoda julki, että phpBB ei todellakaan ole paras vaihtoehto ja minun mielestäni ehkä huonoin mitä olen kokeillut, jollei Pblangia lasketa. Toisaalta se painii lähtökohtaisesti ihan eri sarjassa.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: 3.0.6 suunnitelmat

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 13 Syys 2009, 21:19

Kekkonen kirjoitti:
mrl586 kirjoitti:Tuleva MyBB 1.6 on osittain yhteensopiva MyBB 1.4.x -sarjan pluginien kanssa. MyBB 1.4.x -sarjan plugineista noin 60 % prosenttia toimii suoraan (tai pienin muutoksin (esim. versionumeron editointi)) tulevassa MyBB 1.6:ssa.
vBulletinissa ei vissiin missään modissa tarvitse editoida versionumeroa, kunhan vain kuittaa varoituksen ja katsoo miten käy.
Eikö, katso mitä tapahtuu, kun asennat aivan ensimmäiseen vBulletiin tarkoitetun modin uusimpaan vBulletiniin. Luulen, ettet selviä tässä tapauksessa pelkällä versionumeron vaihdolla.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 214 vierailijaa