Kiitos Potku
Some taitaa olla enemmän nykypäivää, mutta ihan kaikkiin tarpeisiin se ei riitä.
Somessa lähtökohtaisesti jokainen käyttäjä höyryää omaa itseään, (oman narsisiminsa rajoissa

) kun taas perinteisellä keskustelufoorumilla kyse on enemmän yhteisöstä, kuin yhdestä henkilöstä.
Somessa keskusteleminen ei ole yhtä helppoa, kuin perinteisellä keskustelufoorumilla, koska koko Somen ideana on kommentointi eikä varsinaisesti keskustelu jostain tietystä aiheesta. Somessa pitää päästä sanomaan vain joku kommentti johonkin asiaan, mutta siitä asiasta ei ole yleensä alkuperäinen viestin lähettäjä edes halunnut saada syvällisempää keskustelua aikaseksi.
Somessa ei tällä hetkellä ole yleensä kovin helposti löydettävissä vanhat viestit. Ryhmien luominen jostain tietystä aiheesta on helppoa, mutta vanhat viestit katoavat uutisvirtaan. Niitä ei löydä kovin helposti.
Tässä on mielestäni phpBB:n ja perinteisen keskustelufoorumin vahvuus, sillä sieltä voi etsiä hyvinkin helposti vanhoja viestejä.
Siinä missä phpBB:n oma hakumoottori etsii vain avainsanoja, voi myös käyttää Googlen hakua sivustokohtaisesti, (site:domain) jolloin tuloksia löytyy ihan varmasti, jos asiasta on keskusteltu.
Somessa jos sulla on ryhmä, niin yleensä sen tiedot näkyy vain ryhmän jäsenille. Piilossa Googlelta ja piilossa tietoa tarvitsevalta.
Yksi vittumainen ilmiö noissa Somen ryhmissä onkin se, että yhtä ja samaa kysymystä voidaan esittää jatkuvasti, vaikka keskustelua on aiheesta käyty jo Ad nauseam.
Some vetää varsinkin nuorempaa väestöä puoleensa. Sielä on teinit jotka etsivät omaa identiteettiään ja vähän vanhemmat nuoret, jotka siinä aikuistumisen kynnyksellä 18 ikävuoden jälkeen voimiensa tunnossaan höyryävät itseään.

#selfie
Mikä sitten on Somen ja phpBB:n ero?
Luen phpBB:n osaksi sosiaalista mediaa, koska sielläkin käyttäjät luovat sisältöä toisille käyttäjille, mutta phpBB:n keskustelufoorumilla ei ole niinkään kyse yksilön höyryämisestä omasta itsestään vaan yhteisön hyvästä.
Keskustelufoorumeiden aika ei ole vielä lopussa, mutta ehkä niiden rooli muuttuu tulevaisuudessa?
Esimerkiksi yritykset tykkäävät edelleen joukkoistaa asiakastukensa yleiselle keskustelufoorumilleen. Sekin on vasta muutamia vuosia vanha idea, että käyttäjät tarjoavat toisilleen vertaistukea.
Harrastuksiin keskittyneet keskustelufoorumit luulisin pärjäävän myös aika kivasti. On aina mukava löytää Googlesta linkki keskustelufoorumille, jossa on kuvalliset ohjeet kuinka jokin asia korjataan digiboksissa tai autossa.
Hämmentävintä on, kun googlaat jotain apua ja löydät omat vastauksesi.
Laitetaas Potku tänne käännöstiimiin

Pari muutakin henkilöä on jo lähtenyt mukaan seikkailuun, joten hyvältä näyttää.