Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Kaikki phpBB:hen liittymätön jorina tänne.
Google olkoon ystäväsi...
Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:
Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja Potku » 04 Helmi 2007, 14:12

Kun käyttäjä pyytää poistamaan tietonsa eli tunnuksensa, miten olette toimineet? Näkisin että tätä pyyntöä on ihan lakienkin mukaan pakko kunnioittaa, mutta onko jollakulla tarkempaa tietoa?


Itse olen antanut ajan kulua ja kysynyt sitten uudelleen, mutta välttämättä he eivät enää vastaa yksityisviesteihinsä tai sähköposteihin. Tai oikeastaan olen tehnyt niin, että olen sanonut että ottavat yhteyttä vaikka parin viikon jälkeen, jos mielipide on pysynyt samana. Näitä on ollut kaksi, kumpikaan ei ole ottanut yhteyttä mutta ei myöskään käynyt linjoilla.

Avatar
Karjala
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:733
Liittynyt:01 Loka 2006, 22:34
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karjala » 04 Helmi 2007, 14:25

Käyttäjät rekisteröityvät vapaaehtoisesti foorumille, niin kyllä ylläpitäjän pitää poistaa rekisteröinti, käyttäjän niin halutessa.

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Potku » 04 Helmi 2007, 15:13

Tämä nyt on ihan itsestäänselvää, lähinnä halusin tietää kaksi asiaa.


1) Tietääkö joku onko asiasta itse asiassa säädetty jotakin, jota voisi tulkita tällaisissa tilanteissa? Esim. aikarajat jne. Mikä on ns. virallinen kanta asiaan?

2) Sitten ihan uteliaisuudesta: Miten muut ovat toimineet?

Anubis
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:865
Liittynyt:15 Elo 2006, 11:01

Viesti Kirjoittaja Anubis » 04 Helmi 2007, 21:01

Vain henkilötiedot pitää poistaa. Jotkut pitää sähköpostiosoitetta henkilötietona, toiset ei. Mitään lainsäädännöllistä velvoitetta tunnuksen poistoon ei ole, kyseessä on vain henkilötietolaki.

Itse olen tehnyt siten, että olen vain vaihtanut käyttäjän sähköpostiosoitteen sekä salasanan. Näin ollen kyseisen henkilön mahdolliset henkilötiedot ovat poistettu tietokannasta. Itse en tosin pidä sähköpostiosoitetta henkilötietona, mutta olen vain pelannut varman päälle.

E.K.Virtanen
MODaaja
MODaaja
Viestit:202
Liittynyt:18 Syys 2006, 12:21
Paikkakunta:Manse
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E.K.Virtanen » 04 Helmi 2007, 21:50

En tiedä kuinka tämä lain mukaan menee. Varsinkin jos sivusto sijaitsee palvelimella joka on suomen rajojen ulkopuolella niin homma on eri.
Pari kertaa on pyydetty poistamaan tunnukset, olen aina vastannut tähän myöntävästi koska käyttämättömien tunnusten listoilla pitäminen ei palvele ketään.

tiron
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:23
Liittynyt:24 Huhti 2006, 13:15

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja tiron » 20 Touko 2012, 13:28

Entä mitä olette tehneet, jos käyttäjä on pyytänyt poistamaan tunnuksensa sekä kaikki kirjoittamansa viestit?

Softan puolesta se näyttää ainakin onnistuvan näppärästi, kun käyttäjää poistettaessa on vaihtoehdot "Säilytä viestit" ja "Poista viestit", mutta jos käyttäjä on kirjoitellut aktiivisesti foorumille, vastaillut ketjuihin ja perustanut uusia, niin eikö moni viestiketju kärsi ja muutu kovin epäloogiseksi, jos viestejä poistuu välistä?

Onko siis kaikkia käyttäjän kirjoittamia viestejä pakko poistaa? Itse olen pyrkinyt säästämään käyttäjän kirjoittamat viestit vaikka tunnus poistuisikin, jos ei mikään laki ole tätä viestien säästämistä vastaan?

AriK
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:29
Liittynyt:02 Syys 2007, 19:20

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja AriK » 20 Touko 2012, 13:56

tiron kirjoitti:Onko siis kaikkia käyttäjän kirjoittamia viestejä pakko poistaa? Itse olen pyrkinyt säästämään käyttäjän kirjoittamat viestit vaikka tunnus poistuisikin, jos ei mikään laki ole tätä viestien säästämistä vastaan?
Kun käyttäjä poistetaan mutta sallitaan viestien jäädä, niin käyttäjän käyttämä nimimerkki jää vierastunnuksena näkyviin. Ja siten ne viestit saattaa edelleenkin aiheuttaa haittaa poistetulle käyttäjälle varsinkin, jos poiston syynä on anonymiteetin paljastuminen jotenkin. Mun mielestä, jos käyttäjä pyytää viestiensä poistoa, pitää sitä kunnioittaa ja niin tehdä.

Jos tunnuksella on kirjoitettu vähän viestejä, kun se poistetaan ja halutaan tietyt viestit säilyttää, niin ylläpitäjä voi vaihtaa sen jäljelle jääneen vierastunnuksen joksikin muuksi käytössä olevista tunnuksista viesti kerrallaan ja noin voisi tehdä vaikkapa ketjun aloittaviin viesteihin, joissa on sen keskustelun avausviesti, jolloin se keskustelun info säilyy. Toinen vaihtoehto mielenkiintoisten ketjujen aloitusten säilyttämiseksi on vaihtaa kirjoittaja ennen poistoa ja kun vaihdot on tehty, poistaa käyttäjä viesteineen. Ylläpidolla voi olla tällaisia varten jokin erityinen tunnus varalla.

Avatar
Peetra
phpBB Bitch
phpBB Bitch
Viestit:1169
Liittynyt:04 Kesä 2007, 16:45
Paikkakunta:Kokkola
Viesti:

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja Peetra » 21 Touko 2012, 00:45

Mä yleensä vaan deaktivoin, hitto jokunen vuosi jaksoi katsoa tota rumbaa kun ne aina vaan tulivat takaisin ja sitten kohta taas tippui yksäri että "voisitko postaa tää"? Miehet ne pahimmat joopaseipäs jäsenet muuten tuntuu olevan!

Yhdellä foorumilla ollaan tehty niin että jäsenet saavat itse laittaa itseänsä "Inaktiverad"-ryhmään. Siinä sitten hyppiköön edestakaisin kun suuttuvat toisilleen. ;)
muista backuppi!
hyvä copy/paste monen kannan dumpille: http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 // ei tartte omaa ohjelmistoa.
hyvä ison kannan dumpeille http://www.mysqldumper.net/ //Selkeä käyttöliittymä! Asentuu palvelimelle kuin itsestään. :ugeek:

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 21 Touko 2012, 09:08

"nollapostaajat" eli he jotka eivät ole koskaan kirjoittaneet mitään-> voin poistaa pyynnöstä.
Vain muutaman viestin kirjoittaneet -> useimmiten poistan pyynnöstä.
Paljon viestejä kirjoittaneet -> en poista vaikka pyytäisivät. Korkeintaan deaktivoin tunnukset.

Avatar
Anette
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:8
Liittynyt:19 Touko 2012, 06:37
Paikkakunta:Kuopio
Viesti:

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja Anette » 21 Touko 2012, 10:57

Me ei poisteta viestejä kirjoittaneita käyttäjiä vaan suljetaan tunnukset. Näin nicki jää varatuksi, eikä kukaan voi sitä samaa käyttää.
Viestejä ei poisteta kuin painavista syistä ja se on ilmoitettu meidän käyttöehdoissakin.
0 postaajien nickejä suljemme säännöllisen epäsäännöllisesti aktiivisuusvaatimuksemme mukaisesti ja noin kuudesosa kaikkista rekkaantuneista onkin vain enää aktiivisia nickejä.

Kekkonen
Oppii uutta
Oppii uutta
Viestit:22
Liittynyt:10 Loka 2007, 01:04

Re:

Viesti Kirjoittaja Kekkonen » 27 Touko 2012, 09:19

E.K.Virtanen kirjoitti:En tiedä kuinka tämä lain mukaan menee. Varsinkin jos sivusto sijaitsee palvelimella joka on suomen rajojen ulkopuolella niin homma on eri.
Itse asiassa ei kovinkaan. Suomalaisena olet suomen lain alaisena ulkomaillakin. Olet vielä sen päälle ulkomaankin.
E.K.Virtanen kirjoitti: Pari kertaa on pyydetty poistamaan tunnukset, olen aina vastannut tähän myöntävästi koska käyttämättömien tunnusten listoilla pitäminen ei palvele ketään.
Palvelee ja ei palvele, kuten jo tuossa on esitettykkin.

Monen vuoden kokemuksella voinen sanoa yhden näkökantin. Nimittäin tunnuksien varkaat. Voi käydä (ja näin on minun ylläpitämillä foorumeilla käynytkin) niinkin, että joku saakin syystä tai toisesta toisen tunnukset selville ja pyytää tunnuksen poistoa.

Avatar
Potku
Sensei
Viestit:726
Liittynyt:20 Marras 2005, 19:54
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja Potku » 30 Touko 2012, 07:23

Vuonna 2009 selvitimme tämän.
Yhteyden Potkuun voi katkaista niin, että muuttaa sähköpostiosoitteensa epäkelpoon muotoon. Koska sähköpostin muuttaminen vaatii vahvistusta kyseisen sähköpostiosoitteen kautta, pysyy tunnus passiivisena kunnes ylläpitoon otetaan yhteyttä. Samassa sähköpostit laudan kautta jäävät saapumatta.

Tunnuksia ei siis pääasiassa poistella, koska yllä mainittu omatoiminen toimenpide riittää.

Ottamalla yhteyttä ylläpitoon esim. sähköpostilla tunnus voidaan aktivoida nopeasti.
Olemme tällä päivämäärällä olleet yhteydessä sekä Viestintävirastoon että Tietosuojavaltuutetun toimistoon, joiden kanta tässä asiassa tukee menettelytapojamme.

Yhden muutoksen tuomme mukanamme näistä keskusteluista. Jos tunnuksensa käyttökelvottomaksi tehnyt henkilö haluaa alkaa käyttää tätä tunnustaan uudelleen (kaksoisrekisteröintihän on kiellettyä), hänen pitää todistaa olevansa tämän kyseisen tunnuksen haltija. Mikäli kyseisen henkilön ja ylläpidon tai ylipotkijoiden välillä ei tunnuksen vielä ollessa aktiivinen ole käyty yksityistä keskustelua, jonka perusteella tunnuksen haltijuus voidaan varmistaa, jää vastuu asiasta käyttäjän harteille. Kannattaa siis ottaa yhteyttä ylläpitoon tai ylipotkijoihin, jos haluaa tehdä tunnuksensa käyttökelvottomaksi. Tässä yhteydessä asianomaiset sopivat tunnistamismenettelystä.

Kun tunnus on tehty käyttökelvottomaksi, sitä ei voi käyttää. Kyseinen henkilö ei saa tunnuksen kautta yhteyttä keskustelulautaan, eivätkä ylläpitäjät, ylipotkijat tai muut potkulaiset saa häneen yhteyttä keskustelulaudan kautta.

Harremi
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:1
Liittynyt:31 Touko 2012, 09:53

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja Harremi » 31 Touko 2012, 10:07

Toivottavasti ei nyt mene kovasti off-topiciksi, mutta onko kellään tullut vastaan tämä "personal data request"? Eli että käyttäjä pyytää lähettämään CD:lle poltettuna kaikki hänestä tallennetut tiedot. Redditin kovikset tätä jokin aika sitten Facebookkiin käyttivät, ja ilmeisesti lain mukaan FB:llä oli velvollisuus postittaa nämä kaikki tiedot käyttäjästä mitä heidän kirjoissaan on pidetty. Lisätietoa vaikka http://gawker.com/5844760/how-to-annoy-facebook

Tämähän nyt on tietysti pelkkää ärsyttämistä, mutta jos laki tuota vaatii, niin miten kannattaa toimia?
Duunissa @: kirjanpito Tampereella sekä Deitti

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 31 Touko 2012, 15:57

Tästä joskus foorumia perustaessa juttelin jonkun viranomaistahon kanssa ja ei sieltä mitään tyhjentävää vastausta tullut.
Pelkkää copy/paste lakitekstiä, jonka tulkinta jätettiin lukijan varaan ja kautta rantain sinnepäin selityksiä. :lol:

Enemmän jäi epäselväksi, että muodostaako keskustelufoorumin käyttäjätietokanta henkilörekisterin vai ei?
Käytännössä, phpBB tallentaa yhden henkilötiedon. Sähköpostiosoitteen ja asiaan ei vaikuta se, että muutaman käyttäjät voivat sen feikata. :) Sinne kertyy myös toimivia, oikeita osoitteita.

Jos, käyttäjätietokanta muodostaa henkilörekisterin, niin silloin siihen sovelletaan siihen liittyviä lakeja tarkistusoikeuksineen ja oikaisupyyntöineen.
Mutta, tästä asiasta ei ainakaan silloin ollut täyttä varmuutta onko se vai ei henkilörekisteri. Tästä on jo tosin kohta kymmenen vuotta aikaa, eikä asiaa ole koskaan pengottu julkisuudessa pienten (yksityishenkilön omistaman) keskustelufoorumeiden taholta tai tietosuojavaltuutettu alkanut vaatimaan kaikille foorumeille rekisteriselosteita. :lol: :shh:

Lähinnä yritykset/yhdistykset ovat joutuneet moisia selosteita ja höpötyksiä tekemään.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Käyttäjän poistaminen hänen pyynnöstään

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 11 Kesä 2012, 20:05

Käyttäjätietokanta on henkilörekisteri, jos sinne tallennetaan henkilötietoja (esim. henkilön nimi). Tälläisissä tapauksissa rekisteriselosteen laatiminen on pakollista.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 103 vierailijaa