Pari kysymystä

phpBB3 ongelmia. Neuvoja ja ohjeita kuinka korjata.
MOD kysymykset, niiden asennukset ja omien muokkausten ongelmat alempana olevalle MOD alueelle.
Zys
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:8
Liittynyt:12 Elo 2008, 16:08
Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Zys » 25 Elo 2008, 21:18

No hei.

Minulla on pari ongelmaa joihin en saa mitään selitystä keksittyä itse, mikä voisi olla syynä:

En saa tehtyä kategorioita. Eli kun luon kategorian/alueen se näkyy ylläpidossa, ei etusivulla. Tai siis ensimmäiseen kategoriaan luodut alueet näkyvät etusivullakin mutta uudet kategoriat eivät näy. Syy?

Lisäksi en saa kelloa säädettyä? Yksinkertaisesti kun vaihdan aikavyöhykettä nollasta pluskolmeen, kello etusivulla ei siirry. Miksi ihmeessä?

Phpbb3 softana kiehtoo paljon enemmän kuin SMF tai vastaavat mutta miten masentavaa voi olla? Testailen vasta eli mitään skriptejä tai heikentäviä tekijöitä ei oikein voi olla? Olen asentanut uudelleen pari kertaa.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 25 Elo 2008, 21:38

Zys kirjoitti: En saa tehtyä kategorioita. Eli kun luon kategorian/alueen se näkyy ylläpidossa, ei etusivulla. Tai siis ensimmäiseen kategoriaan luodut alueet näkyvät etusivullakin mutta uudet kategoriat eivät näy. Syy?
Kategoriat on piilossa, jos niillä ei ole alueita. Alueet on piilossa, jos käyttäjällä ei ole lupaa niitä katsella.
Lisäksi en saa kelloa säädettyä? Yksinkertaisesti kun vaihdan aikavyöhykettä nollasta pluskolmeen, kello etusivulla ei siirry. Miksi ihmeessä?
Ylläpidosta laitettuna ja omista asetuksista laitettuna ne ovat kaksi eri asiaa. Ylläpidosta näkyy vierailijoille omasta profiilista laitetaan itselle.
Olen asentanut uudelleen pari kertaa.
Alottelijan moka, jolla ei yleensä pääse mihinkään vaan saa enemmän ongelmia. Riippuen syystä miksi yleensä edes alettiin asentamaan uusiksi...
uudelleen asennus on hyvin harvinaista. Yleensä tarpeellista vain silloin, kun oot manuaalisesti sorkkinut tietokantaa ja saanut sen peruuttamattomasti hajalle. :)

Zys
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:8
Liittynyt:12 Elo 2008, 16:08

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Zys » 25 Elo 2008, 21:41

Lurttinen kirjoitti: Kategoriat on piilossa, jos niillä ei ole alueita. Alueet on piilossa, jos käyttäjällä ei ole lupaa niitä katsella.
Selitin huonosti. Tarkoitin että olen tehnyt kategorian ja sinne alueen mutta se ei näy. Ja kyllä, olen tehnyt tämän oikein, monta kertaa ja vielä tarkistanut mutta ei toimi.
Ylläpidosta laitettuna ja omista asetuksista laitettuna ne ovat kaksi eri asiaa. Ylläpidosta näkyy vierailijoille omasta profiilista laitetaan itselle.
Niinpä näkyy :)
Alottelijan moka, jolla ei yleensä pääse mihinkään vaan saa enemmän ongelmia. Riippuen syystä miksi yleensä edes alettiin asentamaan uusiksi...
uudelleen asennus on hyvin harvinaista. Yleensä tarpeellista vain silloin, kun oot manuaalisesti sorkkinut tietokantaa ja saanut sen peruuttamattomasti hajalle. :)
Heh, näinhän se on. Kiitos vastauksista, koitan ihan omin nokkineni vielä saada kategorioita toimimaan.

Muuten sellanen ois vielä että eikö phpbb-asennuksessa tosiaan tarvitse chmodia mitään? :D Kun mulla ei pyytänyt eikä vaatinut enkä mitään tehnyt mutta kun aina forumia asentaessa on chmodattu.

mrl586
Aktiivinen jäsen
Aktiivinen jäsen
Viestit:2879
Liittynyt:31 Maalis 2006, 17:59
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 25 Elo 2008, 21:47

Zys kirjoitti:
Lurttinen kirjoitti: Kategoriat on piilossa, jos niillä ei ole alueita. Alueet on piilossa, jos käyttäjällä ei ole lupaa niitä katsella.
Selitin huonosti. Tarkoitin että olen tehnyt kategorian ja sinne alueen mutta se ei näy. Ja kyllä, olen tehnyt tämän oikein, monta kertaa ja vielä tarkistanut mutta ei toimi.
Oletko viritellyt oikeudet kohdalleen?
Zys kirjoitti:Muuten sellanen ois vielä että eikö phpbb-asennuksessa tosiaan tarvitse chmodia mitään? :D Kun mulla ei pyytänyt eikä vaatinut enkä mitään tehnyt mutta kun aina forumia asentaessa on chmodattu.
Chmodin tarve riippuu palvelimen asetuksista.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 25 Elo 2008, 21:50

Zys kirjoitti:
Lurttinen kirjoitti: Kategoriat on piilossa, jos niillä ei ole alueita. Alueet on piilossa, jos käyttäjällä ei ole lupaa niitä katsella.
Selitin huonosti. Tarkoitin että olen tehnyt kategorian ja sinne alueen mutta se ei näy. Ja kyllä, olen tehnyt tämän oikein, monta kertaa ja vielä tarkistanut mutta ei toimi.
Jossain kohtaa on oikeudet väärin. Alueet näkyy, jos on oikein.
Huomaa, ylläpitäjä ei ole jumala. Mikä näkyy vierailijalle ei välttämättä näy ylläpitäjälle, ellei ylläpitäjällä ole lupaa katsella. :)
Muuten sellanen ois vielä että eikö phpbb-asennuksessa tosiaan tarvitse chmodia mitään? :D Kun mulla ei pyytänyt eikä vaatinut enkä mitään tehnyt mutta kun aina forumia asentaessa on chmodattu.
Tarvii tarvii...
Se kertoi ne siinä asennuksessa, että mitä pitää chmodia. Jos et chmodinu mitään, niin nyt sulla on oletuksena varmaan useat hakemistot ja tiedostot 777.
Tai sitten oot windowsissa...

Zys
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:8
Liittynyt:12 Elo 2008, 16:08

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Zys » 25 Elo 2008, 21:59

Lurttinen kirjoitti: Tarvii tarvii...
Se kertoi ne siinä asennuksessa, että mitä pitää chmodia. Jos et chmodinu mitään, niin nyt sulla on oletuksena varmaan useat hakemistot ja tiedostot 777.
Tai sitten oot windowsissa...
Linuxilla vedän ja mulla ei kyllä kysy mitään chmodia, pitäskö ite tehä ilman sen suurempia kehotuksia? Ja tossa kun asensin uudelleen, oisin kyllä huomannu. Asennan aina rauhallisesti.

Avatar
Lurttinen
phpBB nub
phpBB nub
Viestit:4787
Liittynyt:13 Marras 2005, 18:41
Paikkakunta:Tampere
Viesti:

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Lurttinen » 25 Elo 2008, 22:10

Tuossahan nuo.
Oon just windowsilla, joten noihin voi tietty kirjoittaa. Tiedä sitten miksi se ei sulle käskenyt chmodata niitä. Et kai aja roottina kaikkea, että voi softat tehdä mitä lystää?
Liitteet
chmod.jpg

Zys
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:8
Liittynyt:12 Elo 2008, 16:08

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Zys » 25 Elo 2008, 22:33

Lurttinen kirjoitti:Tuossahan nuo.
Et kai aja roottina kaikkea, että voi softat tehdä mitä lystää?
Hmmm ;p Saatanpa ajaa. Mitäköhän haittaa tästä on ihan käytännössä :oops:

sarte
Hyvässä vauhdissa
Hyvässä vauhdissa
Viestit:15
Liittynyt:09 Elo 2008, 18:02

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja sarte » 26 Elo 2008, 07:50

Joko tiedostojen oikeudet ovat väärin tai sitten tosiaan käytät järjestelmää roottina. Roottina ollessa pystyy esimerkiksi linuxinsa hajottamaan todella tehokkaasti, jollei tiedä tarkalleen mitä on tekemässä. Toisekseen jos joku pääsee murtautumaan koneellesi on hänellä täysin vapaat kädet rellestää miten lystää.

Joka tapauksessa, koska et tiedä oletko rootti vai peruskäyttäjä, tämä haiskahtaa siltä että linux ei ole omalla koneellasi, joka taas kielii totaalisen idiootista ylläpitäjästä, tai sitten tiedostooikeudet ovat tosiaan päin hongikkoa.

Kirjoitahan konsoliin siihen hakemistoon johon phpBB on asennettu, ls -l . Tiedoston eteen ilmestyy rotla kirjaimia, jotka kertovat tiedostojen oikeudet.

-rw-r--r-- 1 käyttäjä ryhmä 0 Aug 26 07:36 test.php

Boldattu osuus on se mikä meitä kiinnostaa ja sen pitäisi normaalien tiedostojen kohdalla näyttää jotakuinkin yllä olevalta. Vastaavat oikat saat komentamalla chmod 644 filenimi. Muistathan, että hakemistoilla pitää olla myös execute-oikat, jotta käyttäjäryhmä/webbiserveri pääsee käsiksi niihin. Tämän saat tehtyä komennolla chmod 755

Jos oikeudet tosiaan näyttävät samalta kuin ylläolevassa listauksessa, ajetaan webbipalvelinta roottina joka ei kyllä ole hyvä asia. Palvelun ylläpitäjään kannattaa ottaa hetimiten yhteyttä ja itse häipyisin noin huonosti ylläpidetyltä palvelimelta saman tien.

Zys
Aloittelija
Aloittelija
Viestit:8
Liittynyt:12 Elo 2008, 16:08

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Zys » 26 Elo 2008, 14:09

Terve vain.

Olen siirtynyt kuukausi sitten Linuxiin. Kaikki Linux-käyttäjät varmaan tietävät suurimmassa osassa Linuxeja sijaitsevan selainohjelman Konqueror, jota voi käyttää mm. työpöydän hallinnoimiseen ja aika kätevästi FTP-ohjelmana.

Mulla oli pari viikkoa sitten ongelmaa yhden koneeni ohjelman oikeuksien kanssa, ja pyysin apuun naapuria. Hän vinkkasi, että oikeudet saa annettua helpoiten ilman komentoriviä Konquerorissa, koska Konqueror antaa vaihtaa oikeuksia koska ajaa kaiken roottina tai jotain (näin kuulin, siis).

Kun käytän Konqueror-selainta myös ftp-ohjelmana (ftp://palvelimeni.nimi/), mitä tapahtuu? Teenkö sen väärin?

En ole ihan varma, mitä ylläoleva kirjoittajat tarkoitit, mutta tein kuitenkin phpbb:n hakemistoon tuon ls -l ja se näytti listan -rw-r--r--:iä.

Viestiketju Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 348 vierailijaa